Kortjes

Kortjes: Elmo, slimme vragen, slechtste speelgoed, Sinterklaas Cup Song, en meer (week 48, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Christmas time is Elmo time; the lovable red monster from Sesame Street has been one of the most popular gifts in the US nearly every year since 1996, and his dominance reveals a lot about the state of the American toy industry (Quartz)

The folks at the Campaign for a Commercial-Free Childhood have released the list of nominees for the group’s annual TOADY award for the worst toy of the year (Consumerist)

What kinds of items are on the holiday wishlists of Millennials ages 14-30? 22% said they were asking for new tech—and 31% of male Millennials have tech at the top of their lists, making it far and above the most desired category of gifts for them (Ypulse)

Yoni Lefevre, a designer in the Netherlands, was troubled by these very sorts of stereotypes, so she dreamed up a clever photo project to help people see the elderly through new eyes —  specifically, the eyes of adoring grandkids (Wired)

Does My Goldfish Know Who I Am? is a compendium of primary school children’s funny, poignant, innocent yet insightful questions about science and how life works, answered by scientists and writers; more than half of the proceeds from the book are being donated to a children’s charity (Brain Pickings)

Using babies in marketing strategies is a very smart move; brands outside the baby industry have taken this into consideration — giving babies adult-like features such as beards, wild tattoos and adult-size limbs is a clever way to capture someone’s attention (Trend Hunter)

When he founded AwesomenessTV, Brian Robbins didn’t know so many events would happen to his startup so quickly; in less than two years, the company sold to DreamWorks for $33 million, they have a hit show on Nickelodeon, and they branched into longer form content on YouTube itself (Forbes)

New data from the Family Online Safety Institute shows which mobile activities are keeping teens hooked; text messaging is the most popular activity, which 87% have done in the past 30 days — more than 80% of teens also have also participated in mobile gaming, emailing, social networking (Mashable)

There is a concern, wholly justified, that tougher instruction not be rejected simply because it makes children feel inadequate, and that the impulse to coddle kids not eclipse the imperative to challenge them (The New York Times)

Until recently, little was known about how the human brain develops; in the past 15 years, new technologies such as magnetic resonance imaging (MRI) have enabled us to gain insights into how the human brain changes across the lifespan (The Royal Society)

Kinderen kunnen veel baat hebben bij het spelen van games, ook als het om gewelddadige spellen gaat; uit een literatuurstudie van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat gamen goed kan zijn voor hun leervermogen, gezondheid en sociale vaardigheden (AD)

De veel gebezigde opmerking dat jongeren weinig zin in lezen hebben, lijkt gelogenstraft door een onderzoek van Intomart GfK onder bijna 1.000 jongeren tussen 14 en 25 jaar; 62% van de jongeren vindt het lezen van boeken een leuke vrijetijdsbesteding (Metro)

In Frankrijk komt een speciale campagne om het pesten op scholen tegen te gaan, heeft minister van Onderwijs Vincent Peillon bekendgemaakt; op televisie komen spotjes, deels met tekenfilmpjes, en de voorlichting loopt ook via websites en brochures (De Limburger)

Mijn Kind Online vindt dat grote internetbedrijven als Facebook, Twitter en Google kinderen en ouders beter moeten helpen bij het aanpakken van een ‘identiteitshack’ — mensen die melding willen maken lopen vast in een oerwoud van informatie en formulieren: “Dat kan en moet beter” (MKO)

Per januari ziet Greenagers het licht — een nieuw jongerenplatform over natuur, milieu en gezondheid, met als vlaggenschip een gratis tijdschrift dat wordt verspreid op alle middelbare scholen in een oplage van 150 duizend stuks; de doelgroep is 12-18 jaar (Adformatie)

Jonge autorijders hoeven niet zo nodig een eigen auto; hun inkomen laat het vaak niet toe, en openbaar vervoer wordt steeds beter — autofabrikanten zullen dus op zoek moeten naar nieuwe modellen om aantrekkelijk te blijven voor deze groep consumenten, zo onderzocht TNS (Marketing Online)

Studenten kunnen bij Spar University een jaar collegegeld winnen; het enige dat ze daarvoor moeten doen, is de Facebookpagina van de studentenformule ‘liken’ (Distrifood)

Een kwart (27%) van de scholieren geeft aan dat er op hun school maatregelen zijn genomen om energiedrankjes te weren; zelf zijn de leerlingen verdeeld over een verbod op de drankjes (EenVandaag)

Alle schoolkantines moeten in 2015 gezond eten aanbiedenDe Gezonde Schoolkantine, een initiatief van het Voedingscentrum, adviseert bij scholen om dat doel in hun kantine te bereiken (Dichtbij)

Jongeren van 16 en 17 jaar balen van het alcoholverbod voor hun leeftijd dat binnenkort van kracht wordt, blijkt uit peilingen in van Arnhem; leeftijdsgenoten  in Katwijk die na januari in de kroeg een biertje drinken, hoeven waarschijnlijk niet bang te zijn voor een boete (de Gelderlander; NOS op 3)

Een wetenschapper van de Universiteit Maastricht stelt dat alcohol de belangrijkste doodsoorzaak onder Nederlandse jongeren is; volgens epidemioloog Ronald Knibbe zorgen alcoholische versnaperingen indirect voor ongelukken en agressie (Sp!ts)

Aids eist wereldwijd steeds minder dodelijke slachtoffers, maar onder jongeren is het aantal fatale besmettingen juist fors toegenomen, signaleert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een rapport (RTL Nieuws)

De 6-jarige Mairen Aalders uit Nootdorp heeft heel wat losgemaakt met zijn sollicitatiebrief voor het burgemeesterschap; politici staan in de rij om de ambitieuze jongen te ontvangen (Omroep West)

De achtjarige Carmen ten Have uit Grijpskerk mag zich de jongste schrijfster van ons land noemen (DVHN)

Julian Verkerk (14) uit Roden is eerste geworden bij de uitreiking van de Dutch Collectors Awards in Utrecht; de jonge museumdirecteur van het Oorlogsmuseum ’40-’45 in Assen won met zijn uitgebreide, bijzondere collectie uit de Tweede Wereldoorlog (DVHN)

Sinterklaas is in het land en de kerstdagen zijn in aantocht — dit is voor 63% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder een reden om cadeaus te kopen voor de feestdagen; ten opzichte van vorig jaar (60%) stijgt de koopbereidheid licht, maar we zijn nog niet terug op het niveau van 2011 (GfK)

Opa en oma zijn dit jaar het populairste onderwerp voor Sinterklaasgedichten, ook boeken en chocoladeletters scoren hoog (Sinterklaasgedichten.com)

Albert Heijn heeft een verrassend gezonde Sinterklaascampagne; van 27 november tot en met 5 december krijgt ieder kind een mandarijntje, en een knutselboekje met in te kleuren stickers, waarmee het mandarijntje versierd kan worden als Sint of Piet (Verse Reclame)

De kinderen van basisschool Het Talent in Heerde zijn er maar wat trots op: hun eigen Sinterklaas Cup Song is langzaam een hit op YouTube aan het worden — in het filmpje heten de kinderen Sinterklaas welkom door te ‘cuppen’ (Omroep GLD)

Sinterklaas is misschien wel het langstlopende voorbeeld van succesvolle storytelling, op de godsdiensten na dan: “De ‘why’ is liefde voor kinderen” (Marketingfacts)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021