Kortjes

Kortjes: The Force, Flipagram, View-Master, Condom Challenge, Blackface, VI Kids, en meer (week 48, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

It’s nearly impossible to escape the marketing for Star Wars: The Force Awakens; with such a massive built-in, rabid fan base, and a new generation discovering the Force, it’s understandable brands want to be in on the action (Ad Age)

Google is the latest to join in the Star Wars hype with a new promotion that recasts its various offerings — from YouTube to Maps to Chrome — in the spirit of the Dark Side or the Light Side, depending on where your allegiance lies (Creativity)

Flipagram could be bigger than Instagram; the app is still in the top ten of photo and video apps by iOS downloads in the U.S. and music labels really believe that Flipagram will be a major media creation and sharing company on the order of a Twitter or more (Forbes)

Snapchat, the ephemeral messaging app favored by millennials, is becoming a more accessible advertising medium for marketers, but the cost of entry is still high; Snapchat ad campaigns now start at $100K, down from $700K a year ago (Venture Beat)

Affordable, attainable virtual reality has been a buzzworthy topic ever since Google debuted its Cardboard viewer last year, but what makes the new View-Master significant is its target audience: for a change, this VR gadget isn’t aimed at grownup tech fans (Adweek)

Children who eat breakfast before school are twice as likely to score highly in tests and assessments at 11 than those who start learning on an empty stomach, new research shows (Independent)

It Only Takes a Second is a PSA parody warning fathers not to ‘text and dad’ (Laughing Squid)

Awful shock ads depict children as sex dolls: “Disgust, that’s the first and only reaction I have to this campaign” (Osocio)

De nieuwste internetrage, de zogenoemde Condom Challenge, heeft Nederland bereikt (AD)

Vroeger wilden alle kinderen in de klas prinses of brandweerman worden, maar tegenwoordig hebben kinderen hele andere toekomstdromen; meisjes willen later namelijk het liefst niets anders worden dan… dokter (Libelle)

Trendonderzoeker Hilde Roothart benoemt 7 trends voor 2016: “Er treedt een verschuiving op van materiële waarde naar menselijke waardigheid; het belangrijkste thema voor 2016 is moraal” (Marketing Online)

Wereldwijd maken millennials (16-30 jarigen) 3,2 uur per dag gebruik van hun smartphone, blijkt onder meer uit Connected Life, een wereldwijd onderzoek van TNS onder 60.500 internetgebruikers wereldwijd (Fonk)

Veel kids mogen meebeslissen over de kleding die zij dragen (80%), over de bestemming voor een dagje uit (75%), de volgende vakantiebestemming (60%) en in sommige gevallen zelfs over de aanschaf van een nieuwe auto (28%) (Fonk)

In de aanloop naar Sinterklaas wordt op Marktplaats het meest gezocht naar Lego, concludeert de veilingsite uit een analyse van de snelst stijgende zoekwoorden in de categorie speelgoed; op nummer twee staat Playmobil, en op drie Märklin-treinen (NU.nl)

Spellenbedenker Jan-Maurits Duparc twijfelde zelf ook of zijn Poepspel de winkel wel zou halen, maar inmiddels is het nieuwe bordspel dé hit voor Sinterklaas (AD)

PostNL verwacht met Sinterklaas 1 miljoen pakketjes te bezorgen (Emerce); als moderne Sint ga je natuurlijk niet de hele dag thuis zitten wachten tot je pakketjes zijn bezorgd, want je hebt wel wat beters te doen, grappen ze, in de gym of bij de barbier, bijvoorbeeld (Reclamewereld)

De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien: “Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie” (AD)

NPO 3 krijgt kinderprogramma’s van de Vlaamse producent Studio 100 helemaal gratis, beweert Sesamstraat-boegbeeld Aart Staartjes in de Leeuwarder Courant: “Die worden gebruikt als propaganda voor al die pretparken” (mediacourant)

Op vrijdagnamiddag 18 december is het zover: dan start de Vlaamse kinderzender KADET — op de nieuwe zender zullen voornamelijk internationale animatie- en live actionreeksen uitgezonden worden zoals Star Wars Rebels, Ultimate Spiderman en Transformers (Medialaan)

Voetbal International begint met VI KidsVI richt zich op de jeugd vanaf zes jaar met kinderboeken, video, trainingsdagen en games (Adformatie)

Sociale media in het speciaal onderwijs is een boek met 15 inspirerende portretten van leraren die op een creatieve manier aandacht besteden aan sociale media en mediawijsheid in de les; het is in gedrukte vorm en als gratis digitaal webboek te lezen (Kennisnet)

Het ministerie van VWS heeft de wifi-campagne rondom het NIX18-initiatief stopgezet; volgens technologiewebsite Tweakers leverde de wachtwoordengenerator die het ministerie online had gezet vooral hele zwakke wachtwoorden af (BNR)

Vijfhonderd scholen in Nederland hebben dit jaar hun kantines gezonder gemaakt aan de hand van richtlijnen van het Voedingscentrum (NU.nl)

Amsterdam gaat jaarlijks vier ton in vrouwenemancipatie steken; met het geld wil de gemeente onder andere kwetsbare meisjes weerbaar maken (Het Parool)

YouTube-vlogger Joy (13) is uitgeroepen tot 7Days Jongere van het Jaar 2015, zij won de publieksprijs vanwege haar populaire YouTube-kanaal BeautyNezz; Christine Moene (17) kreeg de juryprijs vanwege haar gouden medaille op de Internationale Biologie Olympiade (7Days)

En tot slot, klik hier voor 55 cadeaus voor ‘maker kids’ (Trend Hunter)

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018