Kortjes

Kortjes: 50 jaar speelgoed, social media in 2013, megatrends voor 2014, en meer (week 51, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Advice on how to market to Millennials from the last 12 months: get personal, don’t take yourself seriously, embrace the mushy stuff, tone down the testosterone for millennial men, and toss the kid gloves (Ypulse)

This month, a video by Pantene that calls out sexist double standards facing women in the workplace went megaviral; Pew Research Center released a new survey that looks at how far women have come… and still need to go (TIME)

Over a span of three years, photographers Alan Winslow and Morrigan McCarthy met roughly 700 people between the ages of 18 and 32; their project, a candid, ongoing documentation of members of this generation, is called The Geography of Youth (The Cut)

The school assignment: create a public service announcement on the subject of your choosing — two 13-year-old 7th-grade girls chose to tackle eating disorders, and their short film ended up resonating, not just with their peers, but with their teacher (Jezebel)

KBS+ has launched a brand new business beyond advertising; Momdoms are beautifully designed packages of condoms that feature words of wisdom from moms, along with a half-dozen prophylactics (Creativity)

For an online retailer of women’s clothing Fred & Farid Shanghai pondered how to get people share the brand’s collections on social media?; the agency would get men to share the collections by promising them a model would remove a piece of clothing if only they clicked on it (AdRants)

Designed for parents who want more control over their children’s internet usage, Mevoked is a new platform that gives parents greater insight into the types of content their kids are looking at, as well as how it’s affecting their state of mind (Springwise)

On smartphones, Facebook-owned Instagram proved more popular than its social-networking rival and would-be acquirer Twitter, according to new data published by analytics firm Nielsen (CNET)

While the reasons for cutting the cord ranged from the practical to the existential, many former Facebook users cited the stress of maintaining their online appearances; once they got used to it, life without social media wasn’t as hard as they imagined (Mashable)

All year long Steven Van Belleghem has collected striking  facts, information and tidbits from all over the world in relation to social media; as befitting any self-respecting annual overview there is also a video summary on ‘social media in 2013’ (The Conversation Manager)

Google has released their annual video highlighting what people searched for the most in the past year; they also have an interactive site in which you can explore the top searches of the year — it’s somewhat confusing, as it is all image-based (Neatorama)

Ook Google Nederland publiceerde zijn Zeitgeist‘Facebook’ is de meestgebruikte zoekterm in Nederland, en uit de ranking ‘Snelst stijgende vragen – hoe werkt?’ blijkt dat Nederlanders zich blijven verdiepen in nieuwe vormen van social media en andere online tools (Adformatie)

Carl Rohde‘s zoektocht naar wat cool is, leidde tot de volgende 7 megatrends voor 2014: ‘involveer me’, ‘toekomstige stedelijkheid’, ‘future online’, ‘gezonde recessie’, ‘menselijke pareltjes’, ‘de macht van het sociale web’ en ‘geef me verhalen’ (MT)

Het nieuwste schoonheidsideaal voor meiden is de thigh gap, een stel benen dat zo dun is, dat er een flinke ruimte tussen zit; experts maken zich zorgen om de trend, want om het ideaal te bereiken, moet je je wel uithongeren (AD)

Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven; er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip (YoungWorks Blog)

Kennisnet heeft samen met onderzoeks- en adviesbureau Gartner negen relevante technologieën geïdentificeerd die voor het Nederlandse onderwijs het meest relevant zijn; deze zijn gebundeld in het Kennisnet Trendrapport 2014/2015 (Kennisnet)

De Kinderboekenweek had dit jaar als thema ‘Klaar voor de start’; ABN AMRO was voor het derde jaar sponsor, dit jaar met een eigen actie rondom kinderboekenschrijver Paul van Loon (MarketingTribune)

Met maar liefst vijf titels, waarvan één in de top drie, domineert Geronimo Stilton de top 10 van meest geleverde jeugdboeken aan de bibliotheek (NBD Biblion)

Een school waar je niet achter je bureautje zit, maar vooral staat — met dat simpele plan hoopt de Australische Baker IDI Heart and Diabetes Institute een doorbraak te forceren in de strijd tegen overgewicht bij de jeugd (Metro)

Onderzoek laat zien dat 64% van de kinderen volgens hun ouders wachten op de luchthaven het meest vervelende aspect van een vliegvakantie vindt; vooral het wachten bij de gate en bij de terminal wordt als onprettig ervaren (De Telegraaf)

Onderzoek heeft uitgewezen dat rommel maken gezond is voor kleuters; grijpen, voelen, proeven en rondstrooien van objecten levert een constante stroom aan informatie die het leerproces intens stimuleren (HLN)

Tot slot: in onderstaande infographic wordt teruggekeken op het meest populaire speelgoed tijdens de feestdagen van de afgelopen 50 jaar (Abby Ryan Design)

50 jaar speelgoed

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020