Kortjes

Kortjes: soap op Instagram, straffen met kaalscheren, kabouterinvasie in Efteling, iPad als gezinslid, en meer (week 6, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Susan Cain sticks up for the introverts of the world, one third to one half the population: “In general, teachers should avoid setting social standards for what is normal” (TED)

Nowadays, when spanking your kid with a belt is illegal, humiliation remains the most effective form of punishment; a barber from Altanta has come up with a very ingenious form of discipline — he can give your child an “old-man” free of charge haircut as a punishment of misbehaving (Bored Panda)

new study confirmed: “Millennials are highly educated, career-driven, politically progressive and–despite popular belief–do indeed develop strong brand loyalty when presented with quality products and actively engaged by brands” (Forbes)

Online is a fast growing, vital channel for brands but the speed of logistics hasn’t quite caught up — leaving consumers frustrated and businesses facing the big challenge of how to turn things around (Marketing Magazine)

The median income of young adults today is $2,000 less today than their parents in 1980, adjusted for inflation (The Atlantic)

Bauer Media has produced a video speaking to Millennials as part of its research into understanding the media consumption habits of 16-24 year olds (The Drum)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZvOJBNZXTgo]

It was only a matter of time — to mark the start of Copenhagen fashion week, Danish company Lego have created the Lego hipsters – complete with oversized earphones, fixie bikes and (obviously) facial hair (The Guardian)

Gap launched what may be the first Instagram soap opera, a series of 12 short films that tell a love story between Jenny Slate and Paul Dano (Mashable)

The app Stylinity connects retailers with their customers, letting users easily share shoppable images and earn rewards for the purchases that they help influence (Digiday)

What the heck are we doing on our phones all the time? Enter QualityTime, an app that answers that not-so age-old question (Netted)

HiMama is an online platform which enables childcare programs to document kids’ daytime activity and report back to their parents in real time (Springwise)

Nintendo has come out with a rather odd new program meant to license their game footage to be used in ‘Let’s Play’ style YouTube videos that are currently all the rage in the industry; the program has many issues and now the biggest YouTubers around are speaking out against it (Forbes)

We’ve had emotional Super Bowl ads before, but this year marketers seemed intent on squeezing a few gallons of tears out of the crowd, especially the male half, what with all the tributes to Dear Old Dad (Ad Age); watch all the commercials you missed (Mashable)

Nationwide decided to use one of its two Super Bowl ad slots tonight to highlight the lethal potential of preventable child accidents; the result wasn’t exactly festive fare (Adfreak)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=dKUy-tfrIHY]

Pampers is doing a good job of cornering the baby schmaltz advertising market; a new spot from the diaper brand focuses on the whirlwind of new experiences—challenging and delightful—that parents face when they have a child, especially their first (Adfreak)

In a new video titled Poem to Your Child Fisher-Price reminds us that the moments we play together with our children are the moments we grow together (Today’s Parent)

Using a smartphone or iPad to pacify a toddler may impede their ability to learn self-regulation, according to researchers in a commentary for the journal Pediatrics — no, research does not say that ‘iPads and smartphones may damage toddlers’ brains’ (The Guardian)

In vijf jaar tijd is de tablet een niet meer weg te denken gezinslid geworden; een iPad als babysit, fopspeen en tafelgenoot – hoe leuk/niet leuk/schadelijk is dat?

Ouders die in de gaten houden wat hun kinderen op internet uitspoken, zijn er vaak aan voor de moeite; de helft van de Vlaamse basisschoolleerlingen kan het ouderlijk toezicht namelijk gemakkelijk omzeilen (De Redactie)

Jongeren haken af van Facebook en Twitter, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy; het gebruik van Instagram en SnapChat is juist erg hoog onder jongeren (Marketingfacts)

In Zweden wordt het volgend schooljaar mogelijk een opleiding te volgen om professioneel gamer te worden; een hogeschool in Stockholm claimt het eerste opleidingsinstituut te zijn dat de opleiding in e-sport in het lesprogramma opneemt (De Telegraaf)

Tieners die veel naar het scherm van een smartphone, tablet of computer kijken, hebben eerder moeite met in slaap komen en slapen over het algemeen genomen minder lang, blijkt uit een groot Noors onderzoek (NU.nl)

Ouders zouden maar een greintje weten van wat er daadwerkelijk achter het digitale schermpje van de mobiele telefoon van hun kinderen gebeurt: “Het online gedrag van kinderen gaat zelfs zo ver dat ze elkaar in WhatsApp-groepjes porno sturen…” (De Telegraaf)

De seksuele inhoud die jongeren zelf produceren op sociale media lijkt vooral invloed te hebben op het seksuele gedrag en het seksuele zelfbeeld van jongeren en niet op hun stereotiepe seksuele opvattingen (X, Y of Einstein)

Giel en Stefan, twee televisiemakers van videoplatform Stuk TV, zijn door de beveiliging van de Efteling het park uitgezet na het veroorzaken van een heuse ‘kabouterinvasie’ (AD)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ok0cOg7bVLo]

Het bedrijf achter het wereldberoemde Monopoly komt voor de 80ste verjaardag van het spel met een speciale actie; de Franse afdeling van spellengigant Hasbro heeft een unieke campagne bedacht waarin het speelgoedgeld wordt vervangen door echte biljetten (AD)

Nikkie Plessen is bezig met de lancering van haar eigen kinderkledinglijn, die NIK&NIK gaat heten (NU.nl)

Met tolerantie, gelijkheid en onvoorwaardelijke liefde als belangrijke speerpunten, lanceert Diesel de SS2015 advertising-campagne (Fashionblog)

Joszi Smeets van de Youth Food Movement is optimistisch over een eerlijker en gezonder voedselsysteem: ‘Wij zijn zonder ballast” (Trouw)

18% van de Vlaamse kinderen tussen 8 en 12 jaar oud gooit regelmatig de boterhammen die ze ’s middags niet opeten in de vuilnisbak; het vroege uur van de middagpauze en het gebrek aan tijd om te eten, zijn belangrijke redenen voor de voedselverspilling (Nieuwsblad)

De Tweede kamer en het kabinet spraken in 2009 de wens uit dat alle schoolkantines in Nederland in 2015 gezond moeten zijn; inmiddels halen maar 105 van de 2.000 schoollocaties de norm van het Voedingscentrum, meldt televisieprogramma De Monitor (NU.nl)

In Leiden en omgeving hebben scholen hun kantine wel gezonder gemaakt maar niet alle snacks geschrapt, blijkt uit een rondgang: “Als je roomser bent dan de paus, dan jaag je je leerlingen de school uit’” (Leidsch Dagblad)

In de aflevering De onderwijzer aan de macht zoomt Tegenlicht in op drie scholen waar bevlogen bestuurders, schoolleiders, leraren en betrokken ouders de ‘vaste waarden’ van het onderwijs ter discussie stellen (VPRO)

Maken wordt steeds meer op waarde geschat; al die aandacht wordt nog niet overal vanzelf omgezet in lessen, maar wel zien we steeds meer kleine pogingen en succesvolle initiatieven, en dat is geweldig nieuws! (Tech Your Future)

Schaken wordt steeds populairder bij kinderen; sommige schaakverenigingen zitten zo vol dat ze geen leden meer aan kunnen nemen (Jeugdjournaal)

Volgens paus Franciscus is het prima als ouders hun kinderen slaan, zolang de kinderen hun waardigheid maar behouden (de Volkskrant)

En tot slot, klik hier voor een overzicht van de beste korte animatiefilmpjes die voor een Oscar genomineerd zijn (The New York Times/YouTube) of hier voor 16 creatieve baby-aankondigingen (Bored Panda)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019