Duurzaamheid

[Inhakers] Nederland loopt steeds warmer voor energiebesparing op Warme Truiendag

Klimaatverbond Nederland en duurzame energieleverancier Greenchoice organiseren vandaag de negende en grootste Warme Truiendag ooit (om de hoofdsponsor genoeg aandacht te geven, is de jaarlijkse actie omgedoopt tot ‘Greenchoice Warme Truiendag’), met acties van waarschijnlijk ruim 200.000 deelnemers door heel Nederland. Op school, thuis en op kantoor trekken de deelnemers een warme trui aan en zetten de verwarming een graadje lager. Elke graad lager bespaart 6% energie en dus CO2-uitstoot én stookkosten, is de boodschap.

De trui staat symbool voor wat mensen zelf kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering tegen te gaan. En daar is nog een wereld te winnen, blijkt uit net verschenen onderzoek van Tilburg University, toegelicht door prof. dr. Dirk Brounen: “Je ziet dat mensen die hun huis energiezuiniger maken, vaak minder kritisch worden in hun energiebesparende houding. Om maximale besparing te realiseren, zul je je dus niet alleen op de techniek moeten richten, maar ook op gedrag.”

Deelnemers uit het hele land hebben zich aangemeld op www.warmetruiendag.nl. Onder meer de NS, Erasmus Universiteit Rotterdam, Arcadis, Provincie Groningen, TNO, gemeente Haarlem, Liander, Waterschap Rivierenland, Sanoma en tientallen (basis)scholen doen mee. Vrijdagochtend 6 februari geeft Mart Smeets het startschot voor de Warme Truiendag 2015 op Radio Veronica in ‘De Trui van 2015’, ontworpen door Carolien Evers. Onder het motto ‘verwarm jezelf en niet de wereld’ deelde DJ Jeroen van Inkel op Radio Veronica afgelopen twee weken truien uit aan onder andere André Kuipers, Art Rooijakkers en Helga van Leur.

Inhakers
Dat de actie steeds populairder wordt, brengt ook met zich mee dat adverteerders het als een kans zien om daar op in te haken. Onze Taal meldt dat warmetruiendag eigenlijk één woord is. En bij Centraal Beheer vragen ze naar voorbeelden van inhakers. Klik hier voor een compleet overzicht, hieronder vind je een selectie.

Donald Duck pakt het groots aan met een speciale ‘gebreide’ Warme Truiendag-editie (nr. 5, 2015); de verwarming in Duckstad wordt op ‘standje Dagobert’ (lees: uit) gezet, de warme truien komen uit de kast en heel Duckstad zet zijn beste beentje voor om iets goed te doen voor het milieu. Dit jaar staat het vrolijke weekblad helemaal in het thema ‘Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt’, om te benadrukken dat bij Donald Duck ‘fun’ centraal staat en dat ‘leren’ een natuurlijk gevolg is. Ter inspiratie staat dit jaar een aantal educatieve én leuke thema’s centraal, waarvan duurzaamheid de eerste is. Naast het blad worden Duck-fans ook via Instagram, Twitter en Facebook aangespoord om op hun energieverbruik te letten.

DD 5-2015

De NS plaatste gisteren bij wijze van waarschuwing al een Facebook-plaatje online.

warme trui NS

Bij Unox hebben ze goed naar het breipatroon gekeken dat Oma Duck voor de cover van Donald Duck gebruikt heeft?

warme trui Unox

Klanten van HEMA moeten zelf nog aan de slag.

warme trui hemakopie

En Eneco pakt die draad op.

warme trui eneco

Ook als je activiteiten geen directe link met deze dag hebben, kan je inhaken met een ontkenning, moeten ze bij het Dolfinarium gedacht hebben.

warme trui dolfinarium

Bij Corendon besparen ze niet alleen op energie vandaag, maar ook op de vormgeving? Dat ze zo’n slecht staaltje Photoshop(?) op hun Facebook-timeline durven te delen.

warme trui corendon

Een warme trui of een bikini; Belvilla past naar eigen zeggen in elk seizoen.

warme trui belvilla

En De Hypother breit een einde aan deze blogpost.

warme trui hypothekerkopie

Ook onder andere INGASN Bank, Rijksmuseum, Greenpeace en Playboy Condoms haakten in, maar imho niet op een manier die het delen waard is.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019