Kortjes

Kortjes: interactieve Barbie, Coke-emojis, micro-Tinders, GIF-awards, Sesamstraat-meloenen, en meer (week 8, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Mattel, in partnership with San Francisco startup ToyTalk, is expected to release Hello Barbie, an Internet-connected version of the doll that has real conversations with kids using ToyTalk’s PullString technology (FastCompany)

Star Wars Bladebuilders let kids customize their own Jedi or Sith weapon with plug-in components (PSFK)

The newest generation of parents — Millennials — is beginning to influence how toys and gear meant for infants and toddlers are made; Millennial moms want sleek designs, and they want compact toys and swings for their smaller homes (Fortune)

Millennial parents are more controlling than Gen X parents — anxiety drives their over-cautiousness; parents in most countries feel they are more ‘friend’ than ‘authority figure’ to their kids (VIMN Insights; via X Y of Einstein)

It’s a truly bizarre trend that some experts call ‘digital kidnapping’; social media users take photos of other people’s kids and repost them as their own (WCNC)

A fun campaign from Coca-Cola Puerto Rico puts smiley-face emojis right in the brand’s web addresses; the brand registered URLs for every emoji that conveys happiness (Adfreak)

Men and women would get along better if they just had more domestically themed emojis to help them communicate properly in their text messages, says Ikea (Adfreak)

Micro-Tinders break down barriers to love; hence, the rise of Hinge for yuppies, The League for elitists, Bumble for shy guys, The Catch for wordsmiths, Meld for black professionals, Willow for those who care about personality not looks, (…) and the list goes on (TechCrunch)

The 2015.GIFYS are, obviously, an awards show for the best animated GIFs on the Internet—as nominated by a panel of GIF experts, insofar as such people exist—and ultimately decided by the public (Adfreak)

To appeal to a new generation of news consumers, The New York Times is going all-in on Instagram (Digiday)

YouTube will roll out a kid-friendly version of the Google-owned online video service as a mobile app for smartphones and tablets running Google’s Android operating system; the free app will feature skippable and non-skippable pre-roll ads (Ad Age)

With our children immersed in the Internet practically from birth, we need to know what they understand, and more important, what they don’t, so we can fulfill our parental duty of filling in the gaps (The New York Times)

Gen-Z is continue gefocust op het creëren van een doel in het leven, waarbij het creëren van waarde centraal staat; ze leggen de lat voor zichzelf heel hoog, daarbij voelen ze druk vanuit de samenleving (school, ouders) om te presteren (Starcom Global Sensing Investigations)

“Jongeren groeien op in een beeldcultuur en niemand leert ze kritisch naar die beelden te kijken“, aldus Lucas Westerbeek, oprichter/directeur Stichting De frisse blik & Bromet Film School (de Volkskrant)

“Met de nieuwe lange termijn positionering #HARDGAAN is Walibi veranderd van een familiepark zonder identiteit naar een kneiterhard attractiepark voor jongeren” (YoungWorks)

Japanners liggen niet voor de nieuwste iPhone of de laatste Samsung in de rij, maar het is het ouderwetse openklap-toestel dat verkooprecords in het land breekt (de Volkskrant)

Lego heeft Ferrari gepasseerd als sterkste merk ter wereld, blijkt uit het rapport van het Britse merkenbureau Brand Finance; Lego scoort het beste op bekendheid, herkenbaarheid, tevredenheid van het personeel en promotie (Parool.nl)

De technologie achter Watson wordt gebruikt in de slimme speelgoedbeesten van CogniToys; het resultaat is een dinosaurusje dat vrolijk terugpraat tegen een kind en zo steeds meer te weten komt over zijn ‘baasje’ — een robotmaatje dat met je kind meegroeit (Techionista)

Alhoewel afgevraagd moet worden in hoeverre het ethisch wenselijk is, lijkt het inzetten van advergames commercieel gezien alleen maar voordelen op te leveren voor adverteerders (SWOCC)

Om jongeren meer inspraak te geven in museaal Amsterdam zijn de N8 Sokkels in het leven geroepen; musea krijgen de kans om een projectvoorstel in te dienen met een innovatief idee om een jong publiek te bereiken en betrekken (Cultuurmarketing)

Ruim 1,1 miljoen kinderen van ruim 5400 basisscholen doen dit jaar mee aan de sportdag van de Koningsspelen op 24 april (Noordhollands Dagblad)

Veel jonge kinderen zijn behoorlijk kieskeurige eters, maar meestal is dat van voorbijgaande aard, zo blijkt uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum (NU.nl)

Giumarra Nogales gaat in Mexico geteelde pitloze watermeloenen aanbieden, als onderdeel van de Sesame Street eat brighter-campagne, bedoeld om kinderen en hun families enthousiast te maken over het eten van watermeloen (AGF)

Vorig jaar zijn 783 kinderen en jongeren behandeld na een spoedopname door overmatig alcoholgebruik, zeventig meer dan in 2013 (NU.nl)

Dokter Corrie is terug; de omstreden seksdeskundige heeft vanaf 15 maart haar eigen show bij de NTR, waarin ze elke zondagavond de seksuele kennis van jonge kinderen bijspijkert (AD)

De Nederlandse jeugd is volgens onderzoekers preuts, zo blijken jongeren minder vaak naaktfoto’s te versturen in vergelijking met oudere leeftijdsgroepen en hebben ze vaker seks in het donker (NU.nl)

Hiv en aids zijn wereldwijd op de terugweg, behalve voor pubers en adolescenten; het aantal mensen dat aan aids sterft, daalt in alle leeftijdsgroepen, alleen niet onder jongeren van 10 tot 19 jaar (de Volkskrant)

Beledigingen, scheldpartijen en mishandeling: bijna twee op de drie docenten zegt vorig jaar getuige te zijn geweest van moslimdiscriminatie in de klas (Trouw)

En tot slot, in onderstaande commercial zie je hoe KFC het gezin centraal stelt en het 50-jarig bestaan in de UK viert (Ads of the World)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=BI22NT5LhJA]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019