Standaardwerk voor iedereen die iets met jongerenmarketing doet, is wat mij betreft nog altijd 'BrandChild' van Martin Lindstrom. Uit 2003, en normaal gesproken kan moet je een marketingboek dan al weggooien. Daar heeft uitgever DualBook iets op gevonden, want met het unieke nummer van je boek zou je constant online updates moeten ontvangen. In de praktijk werkt dat niet, en er komt geen reactie op mails waarin ik om opheldering vraag. Ben ik toch teleurgesteld door de man van het motto 'underpromise & overdeliver'.
Enfin. Ik heb BrandChild, gebaseerd op een uitgebreid internationaal onderzoek onder tweens (8-14 jaar) door Millward Brown, maar weer eens herlezen. Ik had er ook 150 uit kunnen halen; met moeite weet ik me te beperken tot 15 oneliners om te onthouden:
- This is the first generation born with a mouse in their hands and a computer screen as their window on the world (pagina 2)
- One tween can influence tens of others, and in almost no time at all millions of tweens are following (5)
- Brands have become symbols for an identity, offering the opportunity to be trendy, cool, rich, outrageous, rebellious or just plain stylish (13)
- Each trend is set in the media (17)
- Often brand preferences correlate with musical taste (21)
- Having fun was rated by 86% as the most important element in tweens' lives (34)
- A brand that is seen to be fun and cool today is likely to be the one that will still be desirable in 10 years' time (63)
- To have the best is much the same as being the best (77)
- Tweens are billboards for well-known brands or idols (116)
- Understanding a community is the key to succes (141)
- Tweens like to spend, but they don't like being told on what (145)
- Your tween campaign should use at least 5, if not 10, different media channels (179)
- Money is no longer a reard but an expected revenue channel – an entertainment allowance (217)
- Tweens expect everything in their world to be alive and interactive around the clock (239)
- If there's one important lesson to be learned, it's to always stay true to your brand's DNA (290)
Hoewel de vele voorbeelden uit het boek inmiddels gedateerd aandoen, blijft het een must read aanrader door de opvallende bevindingen, heldere actiepunten en praktische insteek.