Maatschappij

[Jongerentaal] Mobiele begrippen staan centraal in Van Dale Woord van het Jaarverkiezing 2015

Van Dale is de Woord van het Jaarverkiezing weer gestart. De woordenboekenuitgever nomineerde tien nieuwe woorden uit 2015 die strijden om de titel — de winnaar van deze top 10 wordt hét officiële Van Dale Woord van het Jaar 2015. De verkiezing kent ook publieksnominaties; de afgelopen weken heeft het Nederlandse publiek door het insturen van nieuwe woorden in vijf categorieën mooie nieuwe woorden genomineerd. En eigenlijk zijn die interessanter, al is het maar omdat er een categorie ‘jongerentaal’ is. 

In de categorie ‘jongerentaal’ kan gestemd worden op de volgende woorden:

  • dronie (met een drone gemaakte selfie);
  • fishgape (selfie met een zwoele blik en geronde lippen, gemaakt door het imiteren van een vis die in het water het geluid ‘blub’ maakt);
  • smexy (intelligent en beschikkend over sexappeal (portemanteauwoord van smart en sexy));
  • tinderellasyndroom (verschijnsel dat men zo afhankelijk is geworden van datingapps, zoals Tinder, dat men niet meer goed in staat is in real life te flirten en te daten (woordspeling van Tinder en Cinderella));
  • periscopen (livestreamen met behulp van de app Periscope).

Kortom, louter woorden die aan het gebruik van smartphones te linken zijn, bovendien nogal op het uiterlijk gericht. Trek je conclusie.

Ook in de overige categorieën ontkom je niet aan woorden die een technologische oorsprong hebben: in de categorie ‘lifestyle’ is appnek (overbelasting van de nek als gevolg van veelvuldig gebruik van een smartphone, mogelijk leidend tot vergroeiing van de ruggengraat) genomineerd, in het rijtje ‘sport & amusement’ staat onder andere speeljuweel (op het lichaam gedragen kleinood met spelfunctionaliteiten, zoals een smartwatch) en voor wat betreft ‘economie’ maakt fygitaal (digitale dienstverlening combinerend met service in fysieke kantoren) kans om te winnen.

Mooi dat deze jaarlijkse verkiezing tevens een tijdsbeeld schetst — het is het jaar van poortjesspringers, selfiedoden, stoppeltattoos, robothotels, vredespianisten en uberisering — maar eh… je zou zomaar kunnen concluderen dat we in een rare tijd leven.

Stemmen kan tot en met 14 december 2015, 17.00 uur. Een dag later wordt de uitslag bekendgemaakt.

[Foto: een #fishgape van Instagram-gebruiker @einigri v]

Update (15/12): In de categorie jongerentaal kreeg ‘tinderellasyndroom’ de meeste stemmen (34%), in de categorie lifestyle won ‘appnek’ (33%).

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018