Start straatroofcampagnes ‘Straatroof is Triest’ en ‘Hier waak ik’

Twee nieuwe campagnes tegen straatroof – ‘Straatroof is Triest’ en ‘Hier waak ik’ – moeten jongeren bewustmaken van de gevolgen van straatroof voor dader en slachtoffer en hen attenderen op het gebruik van volgsoftware ter bescherming van hun mobiele telefoon. Jongeren blijken namelijk relatief vaak slachtoffer te zijn van straatroven, waarbij de daders het veelal voorzien hebben op smartphones. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gaat de strijd aan samen met Jandino Asporaat, bekend van de Dino Show.

Straatroof is Triest

"De jonge straatrovers staan niet stil bij de gevolgen voor het slachtoffer en hun eigen leven. De kans is groot dat de politie je pakt en je met een strafblad je toekomst vergooit." [Jandino]

In de video ‘stop straatroof’ roept Foolio, gespeeld door Jandino, leerlingen op om een eigen scenario voor de campagnefilm tegen straatroof te schrijven. In het scenario nemen de jonge schrijvers eigen inzichten mee vanuit het perspectief van de dader en slachtoffer. Jandino speelt, net als de jongeren die het winnende script schrijven, een rol in de film die eind 2012 online uitkomt. De cabaretier/acteur/zanger/schrijver is ambassadeur tegen straatroof en gaat in die hoedanigheid ook een reeks workshops op (V)MBO’s verzorgen.

Hier waak ik

Met de tweede campagne tegen straatroof roept minister Opstelten jongeren op volgsoftware op hun mobiele telefoon te installeren. Hierdoor zal naar verwachting het aantal straatroven dalen waarbij mobiele telefoons worden buitgemaakt, omdat een geroofde telefoon dan makkelijkerkan  worden teruggevonden (hoewel daar door GeenStijl vraagtekens bijgezet worden).

Met de campagnes wordt de strijd aangegaan tegen overvallen. In 2011 werden nog circa 8.700 mensen op straat beroofd van telefoon, tas, sieraden of koptelefoon. Dat aantal moet in 2014 een kwart lager zijn, daarnaast moet de pakkans voor straatroven aanzienlijk omhoog.

 

[Creatie: YoungWorks]

Een reactie op “Start straatroofcampagnes ‘Straatroof is Triest’ en ‘Hier waak ik’

  1. Pingback: Horeca voert campagne tegen straatroof: 'Ben jij het waard om beroofd te worden?' - Trends in Kids- & Jongerenmarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024