Maatschappij, Uitgaan

Alle tieners zeggen ja tegen MDMA? Tijd voor feiten over XTC in SIRE-campagne #xtcfacts

Het gebruik van XTC is de afgelopen jaren toegenomen, er lijkt sprake te zijn van normalisering van gebruik. Zo blijkt uit de Kerncijfers drugsgebruik 2014 van het Trimbos-instituut dat 12,5% van de jongvolwassenen tussen de 15 en 34 jaar wel eens XTC heeft gebruikt. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA (de werkzame stof in XTC) de afgelopen zes jaar bijna verdubbeld, van gemiddeld 80 mg in 2007 tot 135 mg in 2013. Nog nooit was de gemiddelde dosering zo hoog. Bovendien zijn er soms flinke uitschieters van pillen met meer dan 250 mg MDMA.

Uit een onderzoek van SIRE onder 300 Nederlandse 16-24-jarigen blijkt echter dat een meerderheid van de jongeren, de voornaamste gebruikers, onbekend is met de werking en effecten van XTC. Uit de steekproef van Motivaction, uitgevoerd in juni van dit jaar, blijkt bovendien dat:

  • 63% van de jongeren niet weet dat de dosis MDMA in XTC is toegenomen;
  • 70% van de jongeren niet weet wat een te hoge dosis met je doet;
  • 66% van de jongeren niet weet dat oververhitting het belangrijkste risico is;
  • 60% van de jongeren niet weet dat je maximaal twee glazen water per uur mag nuttigen indien je gebruikt.

SIRE is daarom een campagne gestart, gericht op jongeren en hun ouders. Om Nederland bekend te maken met de feiten over XTC die we niet altijd kennen. In de nieuwe campagne XTCFACTS.nl zet SIRE de belangrijkste feiten op een rij. De onafhankelijke stichting die sinds 1967 maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt, wijst Nederland met een tv-spot (‘Slik jij zomaar alles?’) op de site xtcfacts.nl, waar de belangrijkste feiten over XTC zijn opgenomen. Daarnaast wordt in de online campagne aandacht besteed aan zowel de feiten als de fabels over XTC, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan over XTC.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=IK_l4KKqkvk]

“Met deze campagne zetten wij positieve en minder positieve feiten over XTC naast elkaar. Ons doel is om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek, in dit geval jongeren én ouders. Iedereen kan op basis van de beschikbare informatie op xtcfacts.nl en gerelateerde bronnen een eigen afweging maken.” [Lucy van der Helm, directeur van SIRE]

Net als bij voorgaande campagnes hebben veel partijen zich belangeloos ingezet. De campagne is ontwikkeld door jonge professionals voor jongeren. Zo zijn Marly van Helfteren (22) en Kirsten Ryvers (21) van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam de bedenkers van de tv- en radiocommercial en Colin Huijser (29) van In Case of Fire de regisseur. Xtcfacts.nl en de online campagne zijn ontwikkeld door Chaim Kwakman (24) en Mitchell Bakker (26) van Ganda. De campagne gaat op 1 september 2015 van start. Deze sluit mooi aan bij de hit Drank & Drugs, waaruit vooral de zin ‘Alle Tieners Zeggen Ja Tegen MDMA’ veel aandacht kreeg.

PS  In onderstaande infographic zijn de belangrijkste feiten over XTC samengevat.

xtcfacts

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019