Een heel slimme manier van het inzetten van social media, zeggen marketeers. Donald Duck wijst dit kordaat van de hand: “We maken in Duckstad heel veel mee en dat past gewoon niet allemaal in mijn onvolprezen blad of op mijn website. Deze Kwekker, eh… Twitter is een enorme uitkomst.”
Het zal je niet ontgaan zijn: Donald Duck en al zijn z’n vrolijke en markante Duckstadgenoten twitteren ook. Elk figuur heeft een eigen account en zo wordt Twitterland nauwgezet op de hoogte gehouden van alle belevenissen van de Disney-helden. Op de gezamenlijke list ontspint zich een heuse real life soap – op z’n Ducks.
Twee weken geleden is Sanoma Uitgevers begonnen vanuit het besef dat Donald met z’n tijd mee moet gaan, en nu al is de ‘Duckstad Twitter Soap’ een grote hit. Dat ze in Duckstad aan het twitteren zijn geslagen wordt alom gewaardeerd. Sommige followers zijn zo blij met de hernieuwde kennismaking met Donald Duck dat ze meteen weer een abonnement op Het Vrolijke Weekblad hebben genomen.
“De tweets worden verzorgd door de redactie van Donald Duck, net als met het weekblad zelf”, legt senior brandmanager Fiona Cordes van Sanoma’s kidscluster desgevraagd uit. Ze bevestigt dat er een marketinggedachte achter zit: “Branding van Donald Duck Weekblad onder de twitteraars van deze wereld en uiteindelijk dus meer abonnees.”
Op Radio 1 vertelde Donald Duck-redacteur Jos Beekman dat het een kwestie van proberen is. En over hoe hij en zijn collega’s te werk gaan: “Iemand begint, verzint wat en een ander reageert daarop. Het is een beetje improviseren. Zoals De Lama’s, maar dan in Duckstad.” Met succes, want binnen no-time had Donald Duck meer dan 1.000 followers.
Van alle kanten komen enthousiaste reacties. Ook ik vind het vrij geniaal, hoewel ik niet geheel objectief kan oordelen. Daarom tien andere meningen:
- “In mijn ogen kunnen vele bedrijven in Nederland leren van de manier waarop de Donald Duck Twitter actief inzet met behulp van content zonder dat zij agressief proberen een product of dienst te verkopen.” [Frank Snijders]
- “Bij ons op het kantoor is het inmiddels een sport om te raden hoe het verhaal van vandaag gaat eindigen.” [Emiel Nawijn-Knip, Molblog]
- “Sommigen zullen het kansloos vinden, anderen kinderachtig, maar bij mij tovert het meerdere malen per dag een glimlach op mijn gezicht.” [Elger van der Wel]
- “De tweets zijn echt heel grappig. Ik vind het een briljant idee.” [Marije Roozendaal, Dutch Cowgirls]
- “Ik vind het hilarisch, ben de hele dag Duckstad-tweets aan het volgen.” [Willemijn Veenhoven, BNN Today]
- “Noem me een kleuter, maar ik word gelukkig van de tweets uit Duckstad.” [Harm de Kleine]
- “Door de tweets van de Duckstad-bewoners wordt je er bijna weer toe verleid om een abonnement te nemen op het weekblad.” [Roelfina Visser]
- “Het leuke is dat er een echte verhaallijn in zit en dat dit supergoed doordacht is.” [Patrick de Laive, The Next Web]
- “De manier waarop de makers van Donald Duck dit aanpakken is geheel in lijn met het weekblad zelf: vrolijk en uitermate knap van opzet.” [Arjan Kors, Bizz]
- “Heb al in meerdere reacties op de tweets van @DonaldDuckNL en co gelezen dat mensen weer het blad willen lezen. Briljante marketing dus.” [Michiel Veenstra]
Volg het zelf ook via twitter.com/DonaldDuckNL/duckstad. :-D