Media

Donald Duck Weekblad haakt in op ‘abduckatie’; kroningsspecial eindelijk in de winkel

Koningin B.A. Trix heeft hij al eens eerder ontmoet en nu is Donald Duck natuurlijk ook bij de kroning van de nieuwe koning. En daarom komt het vrolijke weekblad deze week met een speciaal Abduckatie-nummer. De 'k(r)oningsspecial' lag al 1,5 jaar op de plank, zoals dagbladen vaak verhalen hebben klaarstaan voor als een beroemdheid overlijdt. “We wisten wie er koning zou worden en wie naast hem zou staan. En we hebben gegokt dat het op De Dam en in de Nieuwe Kerk zou plaatsvinden”, aldus hoofdredacteur Thom Roep.

Het verhaal is volgens Roep een knipoog naar een beroemde uitspraak van het moment dat Beatrix in 1980 de kroon overhandigd kreeg. Bij het verhaal over de 'abduckatie' is niet extra gelet op eventuele gevoeligheden, omdat het over de koninklijke familie gaat. “Je kunt vrij ver gaan met parodiëren in woord en beeld."

Het is natuurlijk voor iedereen een eer om in de Donald Duck te staan, ook voor de koninklijke familie. Menig hoogwaardigheidsbekleder heeft in het verleden Duckstad al eens met een bezoek vereerd. Van de Maharadja van Hoedoejoestan, die de stad met een eerste standbeeld van Cornelis Prul verblijdde, tot Hare Majesteit B.A. Trix, koningin der Vederlanden, aan toe. Tijdens het bezoek van laatstgenoemde schopte Donald Duck het zelfs tot eenmalig hofleverancier door het ontwerpen van een speciale hoed.

Naast het extra lange openingsverhaal over de ‘koningskroning’ op 30 april staat ook dit hoedenverhaal in deze feestelijke speciale uitgave, evenals een eerder gepubliceerd avontuur rond de huwelijksreis van Prins Maximiliaan van Zwanenburg en zijn bruid Wilma Alexandra.

Deze historische Donald Duck is vanaf 16 april te koop.

PS  In een interview met NU.nl maakte hoofdredacteur Thom Roep gisteren bekend dat hij Donald Duck na 40 jaar dienstverband verlaat. Hij acht de kans groot dat de Donald Duck in huize Oranje gelezen wordt: "Ze krijgen het blad elke week opgestuurd."

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019