Onderzoek Apestaartjaren 5: ‘Shift van massacommunicatie naar privécommunicatie’

Tijdens de vijfde editie van Apestaartjaren kregen afgelopen week ruim 50 deskundigen het podium om hun kennis over jongeren en nieuwe media te delen. De tweejaarlijkse studiedag in Gent werd door Kristof D’hanens (Mediaraven) en Sandrijn Van Waeg (LINC) afgetrapt met de presentatie van een onderzoek onder 255 kinderen (9-12 jaar) en 1.477 jongeren (12-18 jaar). De belangrijkste conclusie: Vlaamse Jongeren blijven Facebook trouw (90% van de 12-18-jarigen heeft een actieve account, 86% logt elke dag in), maar ze gebruiken het steeds minder om in een klap aan de wereld te laten weten waar ze mee bezig zijn. De openbare statusupdate ruimt plaats voor privéberichten en Facebookgroepen om over school te overleggen. Daarnaast krijgt Facebook concurrentie van kleinere netwerken en apps als Instagram, WhatsApp en Snapchat, die stilaan e-mail en zelfs de sms vervangen. Bij 9-12-jarigen is het sociale netwerk van KETNET in opmars, 43,3% van de kinderen heeft een account op deze site. Dat is meer dan YouTube (42%) en Facebook (35%).

De zijn enkele andere noemenswaardige conclusies uit het onderzoeksrapport (pdf):

  • De online berichtendienst Facebook Messenger wordt door 86% van de jongeren gebruikt. Maar ook Snapchat (49%), Skype (40%) en WhatsApp (25%) zijn populair. Deze privé berichtendiensten vormen geduchte concurrentie voor sms en e-mail. Jongeren sturen per dag gemiddeld 0,58 e-mails en 58 sms’jes. Dat lijkt veel, maar dat is toch opmerkelijk minder dan het gemiddelde van 71 in 2012.
  • Ook om op de hoogte te blijven van activiteiten van de sportclub, jeugdbeweging of school krijgen jongeren wel liefst berichten via sms of e-mail. Liever dan tweets of statusupdates. Daar maken ze dus opnieuw de keuze voor persoonlijke communicatie. Maar wel via andere kanalen dan die die ze met hun vrienden gebruiken.
  • De doorsnee Vlaamse jongere bezit een arsenaal aan persoonlijke mediatoestellen: 86% heeft een smartphone, 65% een eigen mp3-speler, 54% een laptop en 27% een eigen tablet. Deze mobiele toestellen kunnen ze overal gebruiken, vaak ver weg van de controle van de ouders.
  • Slechts 37% heeft een data-abonnement. Om ook effectief altijd en overal online te kunnen is de meerderheid van de jongeren dus nog steeds aangewezen op het wifinetwerk thuis of op openbare hotspots.
  • Jongeren betalen zelden zelf voor die media. Slechts 37% kocht zijn eigen smartphone. Vaak krijgen ze het afdankertje van mama of papa. Slechts 1 op de 10 jongeren betaalt zijn gsm-kosten (bellen, sms’en en internet) helemaal zelf. In 78% van de gevallen betaalt ‘iemand anders’, wellicht de ouders. Gevolg: 76% gebruikt dezelfde provider als zijn ouders.
  • Betalen voor muziek is ook eerder uitzondering dan regel. Een meerderheid (62%) downloadt muziek zonder te betalen. Net geen kwart van de jongeren doet dat via torrentsites. Streamen is ook in opmars: Spotify is met 28% de populairste dienst om muziek te streamen. Slechts 9% koopt nog cd’s of platen.
  • Driekwart (75%) van de leerlingen vindt dat hun leerkrachten meer media zouden moeten gebruiken in hun lessen. In vergelijking met 2012 krijgen jongeren nu wel vaker les over privacyinstellingen op school (41%), en leren ze vaker op school hoe kritisch om te gaan met online bronnen (65%).
  • Jongeren van hun kant zetten wel massaal digitale media in om over huiswerk te overleggen. Het online leerplatform van de school (22%) moet het afleggen tegen de sms (75%) en Facebook (78%). Ook hier gebruiken jongeren dus hun mediatoestellen om persoonlijk te overleggen met elkaar.
  • Sociale media (55%) scoort bijna even goed als radio (58%) en tv (61%) om het nieuws te volgen, Justin Bieber is de populairste twitteraccount om te volgen en Grand Theft Auto de populairste game.

Naar aanleiding van de bevindingen doen Mediaraven en LINC een oproep aan iedereen die met jongeren werkt: experimenteer en grijp de kansen van digitale media, gebruik sociale media niet enkel voor massacommunicatie maar om persoonlijk met jongeren te netwerken. Beide organisaties vragen aan de Vlaamse overheid om hierbij een ondersteunende rol op zich te nemen.

PS  Als je een kleine acht uur tijd over hebt, kan je hieronder de studiedag terugkijken.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=p_p32kfAYxY?rel=0]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024