Media

‘Welkom in de Gouden Eeuw’: vrienden worden met Joost van den Vondel op Facebook (en Dorine Goudsmit volgen op Twitter)

Vrienden worden met Jan Pieterszoon Coen of Michiel de Ruyter? Dat lijkt vreemd, maar het kan nu wel. In het kader van de nieuwe NTR-/ VPRO-serie ‘De Gouden Eeuw’ zijn de grootste iconen uit die periode namelijk op Facebook tot leven gewekt. Met een speciale tool kan je eenvoudig ontdekken met welke BN'er uit de gouden eeuw je het meest hebt en met wie je vrienden zou zijn geweest. Vervolgens kun je hen daadwerkelijk volgen en zo op de hoogte blijven van hun statusupdates, waarin ze vanuit Gouden Eeuw-perspectief commentaar op het heden geven.

Door middel van een snelle scan van je Facebookprofiel zie je met welk icoon uit de Gouden Eeuw je de meeste raakvlakken hebt. Het artistieke type dat veel Instagram-foto’s deelt op Facebook, wordt gekoppeld aan Rembrandt van Rijn. Checkt iemand als ware globetrotter op veel verschillende plaatsen in? Dan ligt een Facebookvriendschap met Michiel de Ruyter of Jan Pieterszoon Coen meer voor de hand. En als iemand veel boeken liked, dan is Joost van den Vondel een logische keuze als vriend.

De verschillende iconen uit de Gouden Eeuw die hierbij centraal staan, reageren via hun Facebookprofiel op actuele zaken uit het heden die hun interesse hebben. Daarnaast is hun tijdslijn gevuld met gebeurtenissen vanaf het geboortejaar tot het hier en nu. Zo worden heden en verleden op bijzondere wijze bij elkaar gebracht in een eigentijds jasje. In onderstaand filmpje wordt de werking van de applicatie in 1 minuut uitgelegd.

"Zo krijg je een bijzonder inzicht in de levens van de iconen uit die tijd."

Twee nieuwe geschiedenisseries
De televisieserie 'De Gouden Eeuw' legt de link tussen het heden en de meest welvarende periode in onze geschiedenis. In 13 afleveringen van 40 minuten komen thema’s als globalisering, verstedelijking, immigratie, financiële crises, beurs en mediahypes voorbij. De eerste aflevering wordt dinsdag 11 december om 20.25 uur uitgezonden op Nederland 2.

Daarnaast startte op zondag 9 december 'Welkom in de Gouden Eeuw', een serie met historische sketches waar jong en oud wat van op steekt, want alles is 'echt waar'. In acht afleveringen van 25 minuten passeert op Zapp alles en iedereen de revue; van VOC tot rampjaar, van Rembrandt tot Piet Hein. De serie is geschreven en geregisseerd door Niek Barendsen, ook verantwoordelijk voor de sketches in Het Klokhuis. Talkshowhost Dorine Goudsmit (Plien van Bennekom) presenteert het programma. Ander gezichten die je kan herkennen zijn van Alex Klaasen, Martine Sandifort, Ellen Pieters, Hans Kesting, Gijs de Lange, Laus Steenbeeke en Rogier In 't Hout.

Tweeledige website
Op www.goudeneeuw.nl verschijnt dagelijks een online krant met het laatste nieuws uit de 17de eeuw. De 104 jaar waar de documentaireserie vanuit gaat, wordt gevangen in 104 dagen waarin de krant wordt gepubliceerd. Elke dag wordt dus een ander jaar belicht, te beginnen met 1585. Het nieuws van toen met de kennis van toen, in de vorm van nu: een strakke vormgeving en modern taalgebruik.

Wekelijks verschijnt er bovendien een jeugdbijlage – 'glossy' – om ook de Zapp-serie 'Welkom in de Gouden Eeuw' te belichten. De jeugdige lezers maken kennis met de Gouden Eeuw door middel van veel korte artikelen, beeld, games en puzzels, een kijkje achter de schermen en een editorial. Net als op tv staat Dorine Goudsmit centraal, die je overigens niet vindt op Facebook maar wel kan volgen via Twitter.

Leuk!

[Creatie campagne door Being There]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019