XITE: de ideale cross-over tussen TV en online

Een zender met enkel muziekvideo’s. Dat is nou niet wat je direct vernieuwend noemt. En toch weet XITE een vernieuwend muziekvideoconcept neer te zetten. En met ongekend succes. Van een puur Nederlands merk is het uitgegroeid tot een zender van wereldklasse die door jongeren in landen als Duitsland, België, Canada, Qatar en sinds kort ook de VS wordt grijsgedraaid. En dat laatste kan geen enkele Nederlandse partij zeggen. Een echte pionier uit onze eigen polder dus.

Manon Fennis staat sinds twee jaar aan het roer van de marketingafdeling als Marketing Director. Voor het succes van de zender weet zij een aantal redenen te noemen. “Wij hebben een erg jong team, de gemiddelde leeftijd is 28. Je kunt dus zeggen dat we bijna allemaal nog echt de doelgroep zelf zijn (18-24). Stagiaires hebben bij ons ook heel veel inspraak omdat zij echt midden in onze doelgroep zitten. Vinden zij een video helemaal geweldig en leeft het ook bij hun vrienden heel erg, dan heb je kans dat we die video vaker gaan laten zien. Ook al vindt onze music director het misschien helemaal niks. Er wordt dus echt geluisterd naar wat er speelt in de doelgroep.”

De brug tussen TV en online

Daarnaast weet XITE een goede brug te slaan tussen TV en online. XITE is eigenlijk je gepersonaliseerde TV-zender. Fennis: “Natuurlijk start alles met een lineaire zender maar bij Ziggo kun je onze zender zelf bedienen. In de settopbox zit een soort app waarmee je XITE bedient. Dan bepaal je dus precies welke clip je wel of niet wilt zien. Daarnaast maakt onze muziekredactie playlists die je via verschillende themachannels te zien krijgt. Daar hoef je niks voor te doen. En die lijsten worden continu bijgewerkt.”

XITE Awards

Het grootste succes van de zender zijn toch wel de XITE Awards. De jaarlijkse award show in november is een perfecte afsluiter van een langer lopende campagne. Bij die campagne wordt de XITE-kijker echt betrokken. “We doen regelmatig onderzoek naar wat onze doelgroep wil, en daar kwam uit dat zij beleving willen en hoe krijg je dat beter dan met een event waar jij als kijker in charge bent. Onze kijkers bepalen wie er wint en daarnaast is de award show echt een feestje. Het is niet zo scripted als wat je gewend bent van andere zenders en formats”, vertelt Manon. “Wij richten ons op mainstream muziekvideo’s. Dus je ziet bij ons veel hits maar ook veel nieuw talent dat wij ook durven te draaien. En ook van hen krijgen we veel steun terug.”

In de aanloop naar de awards worden de XITE-kijkers aangemoedigd om met de zender in gesprek te gaan. Zij bepalen mee welke interviewvragen aan artiesten gesteld worden, zij bepalen wie er wint, wie de beste fans heeft enzovoorts. Door die interactie op te zoeken, wordt XITE een zender die niet alleen goed is op TV maar ook een die via de socials van de jongeren binnendringt in hun wereld. En jongeren laten XITE ook maar wat graag toe. Dat komt ook zeker door de kwaliteit van de content die door de zender wordt geproduceerd. Hun eigen productieteam maakt content voor de zender maar ook video’s in opdracht van merken. Op TV hanteert XITE de stelregel dat de content daar niet langer dan een muziekvideo mag duren. Wil je meer zien van de content die je op TV hebt gezien dan moet je door naar het YouTube-kanaal. En zo worden kijkers naadloos van het ene medium naar het andere gestuurd.

Twitter is helemaal niet populair

En dat kan soms een heel ander medium zijn dan je door de doelgroep of de hype zou verwachten. Fennis: “Als je de statistieken moet geloven dan is Twitter helemaal niet populair bij jongeren. En toch zitten wij daar fanatiek op. Weet je waarom? De grootste fanbases van artiesten vind je op Twitter. Voor hen is dat een makkelijk medium om met elkaar in contact te komen, content te liken, te delen, en te reageren. Wij zagen in de aanloop naar de XITE Awards bijvoorbeeld dat Twitter in Brazilië helemaal losging op de best fan award. Want de fanclub van Justin Bieber had gehoord dat hij genomineerd was. Dat is iets wat je gemakkelijk over het hoofd zou zien als je enkel luistert naar de hypes. Je moet als merk dus altijd kijken wat bij jou past en wat vooral bij je doelgroep past.”

En met zoveel waarheid kunnen we het niet anders dan eens zijn. Dus wil je meer horen van Manon Fennis en haar ervaringen bij XITE, zorg dan dat je aansluit bij haar sessie op Kids en Jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024