Muziek

In de Sinterklaashits van 2014 ziet het nog “zwart van de Pieten”

Afgelopen jaren kon je als Nederlandstalig artiest aankomen met titels als Zwarte P, Witte L of Zwarte Pieten Stijl om een Sinterklaashit te scoren, maar in 2014 ligt dat net iets gevoeliger, zou je denken. Maar nee hoor, in de videoclips die deze periode verschijnen, lijkt het of er niets veranderd is. Zo hebben Danspiet van De Club van Sinterklaas met de meiden van Raak! de Sinterklaas Welkomstdans opgenomen. Daar blijft het niet bij, want Danspiet is goed bevriend met Coole Piet; samen zingen zij Amerigo, de titelsong van de film De Club van Sinterklaas & Het Pratende Paard.

De Pieten Vibe van Party Piet Pablo scoort tot nu toe de meeste views, met dank aan een aanstekelijk deuntje. Piet Delano zette half september zijn Hiep Hoera voor Sinterklaas al online. Tjille Piet zingt Pieten brengen cadeautjes maar kijkt erbij of hij het zelf niet gelooft. En Feestpiet Fabio doet een variant op de zomerhit Salsa Tequila, wat in zijn niet al te best rijmende versie Stoomboot Cadeautje heet (Pietenband de Pepernoot kwam overigens op hetzelfde idee, met even zwarte Pieten). Alle clichés komen langs, net als vroeger, alsof er geen zwartepietendebat bestaat.

Dan Piet Direction, die Disney’s Let it go heeft voorzien van een tekst die naar eigen zeggen recht uit het Pietenhart komt, en daarmee níet doet alsof zijn neus bloedt. Het lied Sinterklaas en de Pieten die horen hier speelt juist in op de discussie. Op YouTube wordt dit toegelicht: “Nou wij zijn gewoon van mening dat hoe de Piet er ook uit komt te zien er altijd wel iemand of een groepering zal zijn die zich hiermee kan identificeren. Een kaas- of wafel-Piet maakt het er niet geloofwaardiger op. Heel Nederland is opgegroeid met zwarte Piet. Z’n vermomming zorgt er ook voor dat hij of zij redelijk onherkenbaar is en dat is wel zo leuk en makkelijk. Wat er ook verzonnen wordt: zwarte Piet hoeft niet op een clown te lijken. Het hele feest is er voor iedereen en iedereen mag dit feest ook mee vieren.”

Hieronder zie je de video’s bij de genoemde nummers. Onze cultuur!?

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=y8ifbnAbDwY]

“Spring maar op en neer, schud je billen heen en weer”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=eVQakwTqOMQ]

“We springen hop hop hop, als een paardje in galop”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=IBjzNWqrMN4]

“Wij, de Pieten, zijn elk jaar een megagrote hype”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=EI11Dw_cTO4]

“Het is maar eens per jaar, dan staan zijn Pieten klaar”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=wsXplkP-BFY]

“Diewertje Blok, taaitaaipop”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=xdgaiROr16I]

“Hiep hoera, zing mij maar na”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=i6OawLxIuzY]

“Wie ze ook zwart maakt, ook dit jaar ziet het weer zwart van de Pieten”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020