Op de Kids Insights Day van Nickelodeon vorige maand werd niet alleen de Grote Reclame Prijs 2012 uitgereikt, maar werd ook gesproken over 'Kids and the Role of Fun'. Cher Pietersz, Research Manager van Ipsos, presenteerde namelijk de resultaten (pdf) uit een internationale studie naar dit onderwerp. Na een kwalitatieve voorfase vonden online ruim 3.000 ouder-kind duo-interviews plaats. Van de Nederlandse ouders zegt 95% dat lachen en plezier belangrijk zijn in hun gezinsleven, van hun kids vindt 93% samen met anderen lachen het leukst.
De resultaten pakken gunstig uit voor Nickelodeon; kinderen lachen vooral om tv-programma's (62% van de Nederlandse 6-13-jarigen) en Nickelodeon is het grappigst. En enigszins suggestief uitgevraagd, maar toch: vier van de vijf kinderen is het eens met de stelling 'ik vind 't leuk om naar grappige reclames te kijken.'
Ouders vinden het belangrijk dat de televisie hun kroost plezier geeft (74%), daarna zijn afleiding (72%) en rust (47%) de belangrijkste functies. Dat de opvoeders dan zélf even rust hebben, wordt niet genoemd. Vier op de tien ouders willen dat hun kind iets leert van de tv.
Behalve om tv-programma's lachen Nederlandse kinderen volgens hun ouders vooral om gestoei (61%) en huisdieren (59%). In vergelijking met hun leeftijdsgenoten uit andere landen vinden ze stout zijn minder leuk (36% ten opzichte van 48% gemiddeld) en gekke stemmetjes (55%), bloopers van beroemdheden (53%) en iemand die pech heeft (50%) juist leuker.
Afsluitend wordt benadrukt dat humor, plezier maken en lachen helemaal niet oppervlakkig zijn, integendeel: het zijn psycho-lichamelijke hulpmiddelen (bijvoorbeeld om te leren) en het zijn enablers om met persoonlijke situaties om te gaan (zoals teleurstelling, stress, problemen). Waarvan akte.
[Via @astridpoot]