Onderzoek

Edelman’s 8095-onderzoek levert 7 adviezen op voor benadering Millennials

PR-bureau Edelman presenteerde deze week het tweede 8095®-onderzoek dat inzicht geeft in de ambities en meningen van de Millennial-generatie. Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995 en met 1,8 miljard personen de grootste levende generatie. Zij zijn de eersten die digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik. Uit het onderzoek, gebaseerd op interviews met 4.000 Millennials in 11 landen (Nederland zit daar niet bij), blijkt dat zij veel invloed uitoefenen op de aankoopbeslissingen van hun ouders en leeftijdsgenoten.

Slechts 3% van de Millennials vindt dat alle reclame vervelend is. De doelgroep staat open voor merkboodschappen, zeker als deze verrassend zijn.

Onderstaande video geeft een beeld van deze generatie.

"8095® laat zien dat we de invloed van de Millennial-generatie niet langer kunnen negeren. In 2013 zal de oudste Millennial 33 jaar zijn. Dit betekent dat velen van hen nu ouders zijn, carrière maken, een ongelofelijke koopkracht hebben en invloed uitoefenen op de wereld van vandaag. Voor marketingprofessionals is het dus belangrijk hun strategieën af te stemmen op deze invloedrijke generatie. Engagement, authenticiteit en meerwaarde moeten hierin centraal staan.” [Eveline Bouman, Edelman Nederland]

Edelman heeft de volgende zeven adviezen opgesteld voor een succesvolle benadering van Millennials:

  1. Millennials zijn geen kinderen meer, maar top beïnvloeders – De oudste Millennials zijn 33 jaar, de jongste 18. Zij zijn dus niet langer een aanstormende generatie, maar volwassenen met koopkracht, carrières en gezinnen. Bedrijven moeten inzien dat Millennials anderen sterk beïnvloeden bij de aanschaf van producten of diensten.
  2. Verschuiving van traditionele man/vrouw segmentatie – De samenleving is meer divers dan ooit. De traditionele grenzen tussen man en vrouw zijn vervaagd. Mannen nemen meer traditionele ‘vrouwentaken’ op zich en vice versa. Merken moeten zich veel minder richten op de klassieke segmentatie en campagnes ontwikkelen die inspelen op de pluriformiteit van het publiek.
  3. Benader Millennials met een '360-aanpak' – Hoewel Millennials digitaal zijn opgegroeid, hunkeren ze naar face-to-face contact en in-real-life (IRL) ervaringen. Om Millennials succesvol te betrekken, moeten bedrijven hen met een 360-aanpak benaderen. Merken moeten hun verhaal vertellen in de vele on- en offline informatiebronnen die Millennials gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen.
  4. Het is niet langer jóuw merk – Een merk behoort niet meer volledig tot het bedrijf dat het merk voert. Marketeers moeten bereid zijn een bepaalde mate van controle over hun merk uit handen te geven. Millennials willen co-creëren en een dialoog hebben, 24/7/365. Bedrijven moeten flexibel zijn en open staan voor samenwerking met consumenten die hun merk promoten.
  5. Ervaringen boven spullen – ‘Hoe draagt het product of dienst bij aan mijn levenservaringen?’ Millennials staan open voor nieuwe ideeën en ervaringen en zullen die delen met vrienden en familie. Merken dienen dan ook sociaal te zijn en sociale ervaringen te creëren.
  6. Help Millennials experts te worden van jouw merk en verhaal – Millennials hebben een sterk verlangen om te delen en van elkaar te leren. Ze willen dat merken hen entertainen. Organisaties moeten open en eerlijk zijn over hun achtergrond, geschiedenis en de redenen waarom zij juist deze producten of diensten leveren. Merken moeten niet alleen zelf goede storytellers zijn, maar ook consumenten in staat stellen krachtige verhalenvertellers te zijn namens hun merk. Authenticiteit, transparantie en de meerwaarde ('purpose') zijn hierbij van cruciaal belang.
  7. Lachen is gezond – Deze oer-Hollandse uitdrukking moeten marketeers ter harte nemen. Op de vraag wat merken moeten doen om hun aandacht te vangen, gaven Millennials unaniem als antwoord: gebruik humor. Hoewel het bedrijfsleven vaak serieus is, hoeft de boodschap dat niet altijd te zijn. Merken moeten op zoek gaan naar manieren om geestig en nederig te zijn.

Meer informatie in onderstaande presentatie.

'8095® Refreshed' is een vervolg van een vergelijkbaar 8095-onderzoek uit 2010.
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019