Onderzoek

Jongeren positiever richting 2014 dan ouderen, aldus onderzoek Multiscope

Nederlanders zijn gelukkig, geven het jaar tot nu toe een voldoende maar liggen ‘s nachts wel eens wakker. Ze verwachten dit jaar geen grote tegenvallers meer, wel denken we dat economisch herstel nog op zich laat wachten. Jongeren tussen 18 en 24 jaar kijken positiever vooruit dan ouderen. Dat blijkt uit onderzoek door marktonderzoeksbureau Multiscope, dat ruim 1.000 consumenten vroeg naar hun 2013 tot nu toe, en de verwachtingen voor de komende drie maanden. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en regio.

Liefst 89% van de ondervraagden geeft aan gelukkig te zijn. Toch geeft men het jaar tot nu toe slechts een magere voldoende (6,8). De ondervraagde 18-24-jarigen zijn het meest positief over 2013. Zij geven het jaar gemiddeld een 7,2. Ouderen zijn minder positief en geven 2013 een 6,6. Wel liggen jongeren ‘s nachts vaker wakker omdat ze piekeren over de toekomst. Meer dan driekwart (77%) van de jongeren geeft aan hier weleens last van te hebben, bij 55-plussers is dat 59%.

Veel voorkomende negatieve ervaringen dit jaar waren financiële tegenvallers, het overlijden van een dierbare en onzekerheid over het behoud van werk. Bijna een kwart (22%) van de ondervraagden heeft enigszins angst zijn baan te verliezen. De meeste mensen (63%) zien hun persoonlijke situatie in de rest van 2013 niet veranderen, 19% denkt dat het vierde kwartaal van 2013 iets positiefs brengt. Ook hier zijn jongeren positiever dan ouderen. Van de 18 tot 24-jarigen denkt 30% dat de rest van 2013 positiever zal uitpakken dan tot nu toe het geval is. Bij 55-plussers is dat slechts 13%.

Vooral over hun financiële situatie maken jongeren zich een stuk minder zorgen. Ruim een kwart (27%) denkt dat deze dit jaar nog zal verbeteren tegenover slechts 5% bij de ouderen. Van de ouderen denkt 43% zelfs dat hun financiële situatie slechter zal worden, van de jongeren denkt iets minder dan een kwart dit. Het meest kijkt men uit naar de feestdagen, een geplande vakantie of de start van een nieuwe baan. Bijna de helft (46%) denkt dat de crisis nog twee à drie jaar gaat duren. Onder de ouderen denkt ruim een derde zelfs dat het nog langer dan vier jaar duurt tot Nederland er weer bovenop is. Onder jongeren is dit slechts 19%.

[Afbeelding: ‘Forever Young’-advertentie van Garnier]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021