MTV-onderzoek vindt overlevingsstrategie jongeren: ‘New millennials will keep calm and carry on’

Een nieuw onderzoek van MTV laat zien dat er grote verschillen bestaan tussen jongere en oudere millennials in de VS. De hedendaagse 20-plussers zijn verwant aan de magische tovenaar Harry Potter, opgegroeid toen het economisch nog goed ging, een tijd van 'Yes We Can' en de overtuiging dat opleiding, hard werken en spelen volgens de regels toekomstig succes zou garanderen. Symbool voor de tieners van nu staat Katniss Everdeen van The Hunger Games. Deze groep heeft een heel andere jeugd, vol recessie, schulden en tragedies.

Hoewel deze realiteit het wereldbeeld van jonge millennials beïnvloedt, vertonen zij hetzelfde optimisme als hun voorgangers. De studie* kreeg niet voor niets de titel 'The New Millennials Will Keep Calm and Carry On' mee. Jongere millennials weten zich snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden in hun omgeving; net als Katniss navigeren ze door het leven met zelf aangeleerde overlevingsvaardigheden.

“This study clearly shows that Millennials cannot be viewed as a monolithic bloc. We are especially impressed to see how Millennial teens are resiliently and optimistically responding to adversity and preparing to win in the game of life.” [Stephen Friedman, MTV]

In tegenstelling tot de oudere millennials die pioniers in het 'Wilde Westen' van sociale media waren, zijn de jonge millennials 'tech homesteaders' – wijzer over hoe technologie te gebruiken. Ze maken bijvoorbeeld 'gesloten' groepen en passen 'curatorschap' toe. Ze lijken ook bewust de tijd te nemen om zichzelf te kalmeren en af en toe níet verbonden te zijn, bijvoorbeeld om te bakken, naaien of knutselen. Sommigen beweren dat hun afhankelijkheid van sociale media wordt overschat (zoals een meisje in het onderzoek zei: "Mijn ouders Facebooken meer dan ik").

Jonge millennials zijn volleerde merkenmanagers, die hun unieke persoonlijke merk aanscherpen om zich te onderscheiden en te specialiseren in een wereld vol concurrentie (van het aantal vrienden online tot toegang tot de juiste opleiding). Ze zijn 'doe-het-zelf-leerlingen' aan de hand van YouTube-video's en verdiepen zich in niche online communities voor de fijne kneepjes van hun passie.

Dit zijn enkele resultaten uit de studie:

  • Ruim driekwart van de Amerikaanse 14-17-jarigen maakt zich zorgen over de negatieve impact van de huidige ecnomie op hun toekomst;
  • drie van de vijf 14-17-jarigen denken dat hun generatie slechter af is dan die van hun ouders;
  • de helft van deze jonge millennials (51%) is het in 2013 eens met de stelling dat niemand ze tegenhoudt als ze iets echt willen doen, in 2010 was dat nog 71%;
  • 69% zegt meer druk op zichzelf uit te oefenen dan anderen dat doen;
  • ruim een derde bedenkt een plan om te kunnen ontsnappen in openbare ruimtes, als gevolg van eerdere schietpartijen;
  • hoewel de helft bang is voor geweld op school, overheerst een praktische 'blijf kalm en zet door'-mentaliteit;
  • acht van de tien jonge millennials is het ermee eens dat het nodig is om soms offline te gaan en van eenvoudige dingen te genieten;
  • meer dan de helft (57%) vindt het fijn om het gebruik van technologie af en toe te pauzeren om dingen met hun handen te doen;
  • zeven van de tien (68%) van de 14-17-jarigen zien hun ouders als beste vrienden, dat was in 2010 nog 58%;
  • 84% zegt graag een expert in iets te zijn;
  • 70% leert hoe iets moet via YouTube;
  • zeven van de tien tieners zeggen vrij te zijn om online te doen wat ze willen.

*Het onderzoek 'The New Millennials Will Keep Calm and Carry On' is begin 2013 in de VS uitgevoerd door MTV Insights. Het betreft een combinatie van kwanitatieve resultaten (1.800 jonge millennials van 14-17 jaar; 700 oudere millennials van 18-25 jaar; 300 gen X'ers; 300 boomers) en kwalitatieve gesprekken. [Afbeelding via Threadless]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024