Eten en drinken, Onderzoek

SMALL Tussendoortjes Monitor: 36% van de kinderen mag alleen gezonde snacks mee naar school

Al die aandacht voor snoep en koek op school, thuis of in de sportkantine zal de meeste ouders niet ontgaan. Er lijkt een trend gaande te zijn naar meer water in plaats van pakjes en melk en een beweging van zoet naar hartig. Aanleiding voor SMALL om een monitor* te starten om die ontwikkelingen te volgen. Hierin meet het bureau voor marktonderzoek & consultancy het gebruik van producten en merken, de plaatsen waar tussendoortjes gegeten worden en de keuzecriteria van moeders van 6-12-jarigen. Ook is er gekeken naar de regels die er op school zijn over dit onderwerp.

“Liefde gaat door de maag: sommige moeders hebben dan ook duidelijk moeite met de regels voor lunch en tussendoortjes.” [Catelijne Rutten van SMALL]

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit de eerste versie van dit onderzoek onder moeders én kinderen:

  • Ruim tweederde van de kinderen blijft tussen de middag over op de basisschool (70%), de meeste kinderen doen dat elke dag.
  • Bij een kleine driekwart van de ondervraagde ouders zijn er regels op de school van hun kind omtrent tussendoortjes (72%); bij 37% zijn er regels voor zowel de ochtendpauze als bij de lunchpauze. Er lijken minder regels voor drankjes te zijn (47%).
  • Iets meer dan de helft (52%) van de ondervraagde moeders geeft aan dat er geen snoep mee naar school genomen mag worden, bij 37% is chocolade taboe. Slechts(?) 36% geeft aan dat er alleen ‘gezonde snacks’ meegenomen mogen worden.

regels tussendoortjes

  • Er lijken minder regels voor drankjes te zijn: bij 47% van de ondervraagden op school. Meer dan de helft (53%) van hen geeft aan dat er geen energiedrankjes mee naar school mogen en volgens 48% mag er ook geen frisdrank mee.
  • Bijna de helft van de kinderen (46%) vindt het prima dat er regels zijn voor tussendoortjes op school omdat er anders (te) veel gesnoept zou worden, en omdat fruit lekker is. Ongeveer een kwart (24%) vindt dit stom omdat ze zelf willen kiezen, houden van chocolade of snoep.
  • Fruit is het favoriete tussendoortje voor kinderen; het staat bij 60% in de top 5, bij 28% op de eerste plaats. Ook koekjes, per stuk of per 2-3 stuks verpakt, met chocolade zoals Prince of Brinkies zijn populair (44%), net boven de variant zonder chocolade zoals Sultana, Liga of Evergreen (42%).
  • Bij 61% van de ondervraagde kinderen wordt in overleg bepaald wat er mee naar school wordt genomen als tussendoortje. Slechts 7% van de kids bepaalt dit zelf, in ongeveer een derde van de gevallen bepaalt de ouder.

“Opvallend is dat de meeste kinderen zelf ook fruit kiezen als tussendoortje op school. De vraag blijft of fruit de voorkeur krijgt omdat ze het gewend zijn of omdat ze het zelf willen.” [Sylvie Verbiest van SMALL]

*SMALL heeft in de periode van 27 november tot en met 5 december 2014 via KIEN/Panelwizard een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd over tussendoortjes. Er zijn 521 moeders en 401 kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar ondervraagd. Het onderzoek is representatief op leeftijd moeder, regio, geslacht kind, gezinssituatie en opleiding.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020