Onderzoek, Opgroeien

Bij kwart 5-25-jarigen is minimaal één label vastgesteld: ‘Maar ook unieke passies en talenten’

Op basis van het grootschalige onderzoek De TwinQ van kinderen & jongeren anno nu zijn weer nieuwe resultaten gepubliceerd. Vorige maand las je al dat de jeugd intuïtiever en sensitiever is dan gedacht, vaak (over)gevoelig voor allerlei prikkels: ‘Generatie Zenz’. Aanvullend heeft TwinQ gekeken naar ‘labels’ als hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, dyslexie, ADHD, ADD, hyperactiviteit en autisme. Wat blijkt: bij bijna één op de vier 5-25 jarigen is minimaal één label vastgesteld. Als ook het vermoeden hiervan meegeteld wordt, loopt het percentage op tot meer dan 40%, bij 9-12-jarigen zelfs 50%. 

(Klik op de afbeelding hier linksboven voor een grafiekje met de onderverdeling van deze labels.) 

Tijdens haar gesprekken met de respondenten in het onderzoek viel het Angela Weghorst van TwinQ op dat kinderen en jongeren met minimaal één label ook anderszins erg sensitief zijn, elk op hun eigen, unieke manier. Nog meer dan anderen geven zij bijvoorbeeld aan het ‘paranormale’ en ‘helderziendheid’ leuk te vinden en/of goed te kunnen, zoals in onderstaand schema is weergegeven. 

labels vs andere zakenkopie

Mede door bovenstaande uitkomsten en versterkt door de vele gesprekken, ontstond bij Weghorst de theorie dat kinderen en jongeren met een ‘label’ wellicht een aantal ‘voelsprieten’ verder hebben ontwikkeld dan anderen, dat dat ze die mogelijk daar inzetten waar hun hart naar uit gaat. Hoewel ze deze theorie niet hard kan maken, klinkt het aannemelijk, en wordt wel aantoonbaar gemaakt dat er daadwerkelijk een samenhang bestaat tussen een specifiek label en de passies en talenten van kinderen en jongeren met dat label. Een gevalletje ‘elk nadeel heeft z’n voordeel’? Weghorst roept op om rekening te gaan houden met de unieke passies en talenten van onze kinderen en jongeren en hen te ondersteunen in de weg om hun mooiste zelf te kunnen ontwikkelen.

Lees meer op de website van TwinQ.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019