Opgroeien

Campagne pleit voor nieuwe mentaliteit in opvoeding, onderwijs en jeugdzorg: ‘Gun kinderen hun eigen label’

De afgelopen jaren hebben wij in Nederland meer kinderen een psychiatrische diagnose gegeven dan ooit tevoren. In een veranderende tijdgeest komt een groep kinderen met bepaalde eigenschappen en gedragingen klaarblijkelijk steeds meer in de problemen. Ligt dat aan deze kinderen of aan onze maatschappij? De Nationale Academie voor Media & Maatschappij start vandaag de campagne Gun kinderen hun eigen label, bestaande uit een film, posters, een website en een expertbijeenkomst.

De organisatie stelt dat een nieuw bewustzijn nodig is bij ouders, leerkrachten, docenten en jeugdhulpverleners, gebaseerd op de vraag ‘Wat heeft een kind nodig?’ en niet ‘Wat mankeert een kind?’ Gepleit wordt voor meer aandacht hebben voor de diversiteit en eigenheid van kinderen, met de focus op wat ieder kind nodig heeft om optimaal te kunnen participeren in onze samenleving.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=PUp_K2D6YKY]

Veel genoemde oorzaken voor het te snel labelen van kinderen zijn competentiegericht onderwijs, veeleisende en onzekere opvoedstijlen, minder tolerantie voor afwijkingen van de norm, altijd aanwezige en prikkelende (sociale) media, een dominante biomedische wetenschap die verschillen tussen mensen als afwijkingen van één of andere norm beschouwt, een actieve farmaceutische industrie en een terugtredende overheid die inzet  op ‘ontzorging’ en bezuinigt op jeugdzorg.

De campagne heeft als doel om informatie en ondersteuning te bieden aan ouders die misschien een moeilijke tijd ervaren in de omgang met hun kinderen, aan leerkrachten, docenten of hulpverleners die mogelijk niet goed weten hoe zij met specifiek gedrag van kinderen kunnen omgaan en aan de overheid en de jeugdzorg, die te maken krijgen met nieuw beleid en bezuinigingen. Klik voor meer info door naar gunkinderenhuneigenlabel.nl.

eigenlabel

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *