In mijn vorige blog schreef ik hoe generaties Y en Z (0-35 jaar) een enorme verandering gaan brengen op heel veel gebieden. Belangrijk om in de gaten te houden en erop te acteren om klaar te zijn voor de toekomst. In deze blog de vijf belangrijkste feiten over de nieuwe generaties. De feiten zijn gebaseerd op bevindingen van Graham Brown (Total Youth Research, 2015).
1. Het gaat u veel meer geld kosten om de aandacht van jongeren te krijgen
Jongeren zien bijna 170.000 marketingboodschappen voor hun 17de jaar. Dat is erg veel informatie. Jongeren zijn er dan ook op getraind om die informatie te gaan filteren of zelfs te gaan vermijden. Ze lezen of bekijken eigenlijk alleen de voor hen op dat moment en op die plek relevante boodschappen. Er zijn zoveel meer kanalen dan vroeger waar jongeren zich begeven. Maar het wordt in die nieuwe kanalen ook steeds lastiger om ze te bereiken. In veel nieuwe kanalen (social media) accepteren jongeren geen push-berichten van merken. Het gaat dus steeds meer geld kosten om jongeren te bereiken als je niet met scherp schiet. Overigens kun je de aandacht van jongeren niet kopen, die moet je verdienen. Het is een aandachtseconomie. Besef ook dat veel boodschappen niet interessant zijn voor jongeren en dat u ze mogelijk via andere kanalen en doelgroepen moet zien over te brengen, denk aan ouders of scholen. Of bedenk alternatieven. Zo hebben wij boodschappen van meerdere jongerenmerken succesvol weten over te brengen aan duizenden jongeren via een werkgever. Met een responsrate van 7 tot meer dan 10%!
2. Jongeren kopen high end merken
Heel veel bedrijven denken dat jongeren- omdat ze zo weinig aandacht hebben voor boodschappen- lastig zijn en alleen maar geïnteresseerd zijn in goedkope producten en hoge kortingen. Daar gaat het deze generatie veelal niet om. Jongeren zijn juist wel bereid om high end en duurdere producten te kopen. Het gaat de jongeren om wat het product voor hen betekent of kan betekenen. Denk aan Apple en Starbucks terwijl er echt veel goedkopere alternatieven zijn. Starbucks is 40% duurder dan een koffie bij andere ketens. Het gaat jongeren om emotionele waarde, logica en sociale engagement. Ze kopen dus producten die iets voor hen doen op dat gebied. Probeer dus te begrijpen wat een product voor hen betekent of kan betekenen. Betrek de doelgroep dan ook altijd bij product of propositie ontwikkeling.
3. Jongeren zijn een analoge generatie
Nu denkt u, hoezo? Ze zijn toch totaal digitaal. Ja, dat klopt ook, ze zijn veel online. Maar het gaat jongeren er uiteindelijk om wat de digitale wereld hen uiteindelijk biedt voor het off line analoge contact met anderen. Technologie is slechts een middel. Jongeren hebben veel emoties, van angst tot geluk en liefde, die ze niet altijd kwijt kunnen in de on line wereld. En dat zoeken ze dan in de analoge, offline wereld. Jongeren zijn erin geïnteresseerd hoe de digitale wereld hen kan helpen in hun echte contact met anderen. Ontzettend veel online communicatie onder jongeren gaat over de offline wereld.
4. Jongeren zijn de disconnected generatie
Ook dit klinkt onlogisch. Wij denken dat ze juist zo connected zijn. Dat klopt maar 1 echte vriend is belangrijker dan 100 on line vrienden. De oudere generatie onder ons is opgegroeid met buiten spelen, met het spreken tegen vreemde mensen. Deze generatie wordt wel eens de Generation Lonely (Uk) genoemd. Onderzoek wijst uit dat ze de meest eenzame generatie ooit zijn! Jongeren van nu zijn juist vaak disconnected en eenzaam in hun wereld. Je moet dus goed begrijpen wat hun sociale motieven zijn.
5. Jongeren waarderen privacy
Ondanks dat alle jongeren alles online lijken te zetten, waarderen ze juist heel erg hun privacy. Onderzoek wijst uit dat 87% hun Facebook-post graag anoniem plaatst. We zien dit ook in het gebruik van de nieuwe social media. Op Snapchat is de post (al naar hoe je het instelt) maar enkele seconden te zien. Ze neigen hun social media dus om te zetten naar minder traceerbare media. Nu is mijn grote vraag: hoe zullen jongeren omgaan met de toenemende digitalisering? Hoe gaan zij om met allerlei aanbiedingen van bedrijven die gebaseerd zijn op Big Data? Willen jongeren wel dat continu gevolgd worden in alles wat zij doen?
Afsluitend
Hoe blijft u relevant voor de nieuwe generaties of hoe wordt u we weer relevant? Of zoals Steven van Belleghem op een symposium van Nijenrode recent zei: “What is going te kill you in 5 years time?” Bent u klaar voor de nieuwe generaties? Past uw product of propositie nog wel bij de kenmerken van deze generaties? Wanneer heeft u voor het laatst gesproken met deze doelgroep over uw product of dienst?