Opgroeien

‘De marktwaarde van de thuisblijfouder bedraagt ruim €72.000’

Altijd leuk als er eens met een andere bril naar ouders gekeken wordt. Maar liefst €72.297,78 per jaar zou de thuisblijfouder verdienen als deze een aangepast salaris zou krijgen voor alle dagelijkse werkzaamheden. Dat blijkt uit een onderzoek van Viking, leverancier van kantoorbenodigdheden, dat is uitgevoerd onder 700 Nederlandse en Vlaamse thuisblijfouders. Thuisblijfouders gaven aan gemiddeld 91 uur per week aan het werk te zijn, meer dan het dubbele dus van een 40-urige werkweek.

Natuurlijk vertaalt de waarde van liefde zich niet in een salarisstrookje. En natuurlijk werkt de formeel werkende ouder ook hard. Maar in deze tijd waar men ogenschijnlijk zelfwaarde sterk verbindt met hun werk, is het misschien interessant om eens te kijken wat de marktwaarde van thuisblijfouders is volgens het financiële systeem.

Viking’s klantenkring bestaat uit bedrijven in de MKB-sector, van zzp’er tot middelgrote organisaties, van thuiskantoren tot grote bedrijven. Men besloot om een uitstapje te maken door een kijkje te nemen op het ‘thuiskantoor’ van de thuisblijfouder, door uit te zoeken waar mama (en steeds vaker papa) zich in een week zoal mee bezighoudt en welk salaris daar tegenover zou moeten staan. In deze exercitie werd thuisblijfouder zijn vergeleken met het runnen van een startende onderneming. Als echte zelfstarter ben je alles en iedereen tegelijk. Je hebt geen vakantiedagen, kan geen ziekteverlof opnemen en er is geen dertiende maand. Bakkenvol met liefde stop je in je werk.

Zie onderstaande infographic.

Print

“Als multitasking project manager pur sang organiseert ze alles om de kinderen heen. Ze werkt onregelmatige uren, kookt regelmatig voor een klein leger (aan vriendjes en vriendinnetjes), organiseert vaak kleine evenementen, etc. De uren die ongeregistreerd thuis gemaakt worden, zijn van meerwaarde.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019