Gezondheid

Gezondheidsfondsen stimuleren initiatieven voor een rookvrije generatie: ‘Niemand wil dat kinderen gaan roken’

Iedere dag beginnen zo’n honderd kinderen in Nederland met roken. Ruim de helft van hen blijft roken en raakt verslaafd. Voor ouders blijkt het moeilijk om hun kinderen tegen deze dodelijke verslaving te beschermen. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zijn daarom een campagne voor een rookvrije generatie gestart. Samen met publiek en de politiek willen de fondsen met haar partners uit onder meer het zorgveld het mogelijk maken dat kinderen kunnen opgroeien zonder tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Hoewel steeds meer omgevingen (zoals de horeca) rookvrij zijn, worden kinderen nog op allerlei manieren verleid om met roken te beginnen. Hun verslavingsgevoeligheid is groter dan die van volwassenen. Zien roken, doet roken. Er blijven zo jaarlijks bijna 37.000 nieuwe, jonge rokers bijkomen.

Om de jeugd te beschermen, zijn de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds samen met andere partijen een beweging gestart om kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken te laten opgroeien. De fondsen stimuleren diverse initiatieven (groot en klein) om dit mogelijk te maken: betere voorlichting en ondersteuning voor jonge ouders in spé, rookvrije schoolpleinen en rookvrije sportverenigingen de kans geven kinderen rookvrij te laten sporten etc.

Ouders met kinderen moeten de kans krijgen hun kind volledig rookvrij te laten opgroeien. Ouders die hiervoor kiezen, moeten kunnen voorkomen dat hun kinderen telkens worden geconfronteerd met het slechte voorbeeld van rokende mensen en zonder de verleiding van glimmende pakjes en toegevoegde smaakjes aan sigaretten. Toekomstige kinderen hebben het liefst al een rookvrije zwangerschap doorlopen. Aansluitend zullen consultatiebureaus toegerust worden om jonge ouders te adviseren hoe ze hun kind rookvrij kunnen laten opgroeien en hen daarbij begeleiden. Groeit het kind verder op, dan kunnen speeltuinen, scholen en sportverenigingen de ouders helpen om hun kinderen een rookvrije omgeving te bieden.

Iedereen kan meehelpen. Door het goede voorbeeld te geven, door organisaties en verenigingen rookvrij te maken, of aan te dringen op maatregelen die de politiek moet nemen. Zie rookvrijegeneratie.nl en onderstaande video met het manifest voor meer informatie.

Het draagvlak voor een rookvrije generatie is groot, zo bleek uit het Motivaction-onderzoek ‘Een rookvrije generatie vanaf 2017’ (de vragenlijst werd ingevuld door 1.056 Nederlanders in de leeftijd van 15-75 jaar; februari 2015) in opdracht van de drie fondsen. Van de Nederlandse bevolking vindt 90% het belangrijk dat voorkomen wordt dat kinderen jonger dan 18 jaar starten met roken. Er is ook grote steun voor het idee om kinderen optimaal te beschermen tegen tabaksrook: 88% van de Nederlandse bevolking staat achter dit idee en daarvan geeft meer dan driekwart aan dat ouders, scholen en de overheid daarbij een rol moeten spelen.

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruiken.

naar rookvrije generatie

[Creatie campagne door Publicis]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019