Opgroeien

Een-tweetje: Floor (13) en Pien (13)

Elke maand voelen we twee jongeren uit het Red Chocolate TrendSquad aan de tand, met als doel meningen uit de mond van de doelgroep zelf te horen. Wat zijn opvallende trends? Wat is volgens hen goede reclame en welke merken zijn hot bij jongeren zoals zij? Deze ervaringsdeskundigen geven antwoord: Floor, 13 jaar, doet Gymnasium op het Kennemer Lyceum in Haarlem. Ze houdt van dansen, zeilen, praten en lachen. Pien is ook 13 jaar en zit bij Floor in de klas. Ze woont in Bloemendaal en vindt het erg leuk om te tennissen.

Welke sociale media gebruiken jullie?
Floor: Facebook!
Pien: Ik ook. En ik heb een Twitter-account.

Whatsappen of praten in real-life?
Floor: Ik heb geen Whatsapp, maar toch vind ik het een lastige vraag. Een gesprek beginnen lijkt me gemakkelijker op Whatsapp. Toch vind ik het leuker om te lachen en te praten met vriendinnen in real-life.
Pien: Ik kies voor Whatsappen. Omdat je alles gemakkelijker zegt en daardoor leukere gesprekken kunt voeren. Ook kan je sneller bijpraten met vrienden of familie die verder weg wonen.

Ouders wel of niet als vriend op Facebook?
Floor: Waarschijnlijk wel. Ik heb toch geen geheimen? Al zou ik dan wel beter nadenken over wat ik post…
Pien: Ik zou dat echt niet doen. Niet dat ik geheime dingen doe, maar ik wil gewoon graag privacy.

Een dagje winkelen of online shoppen?
Pien: Online shoppen, want het is sneller en je kunt het altijd doen, ook als het regent. Je hebt altijd de goede maat en er is meer aanbod dan in de winkel zelf.
Floor: Ik ga juist liever een dagje winkelen! Het is veel gezelliger om met je vriendinnen te gaan, uren kleding te passen en een smoothie op een terrasje te drinken. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook omdat echte winkels betrouwbaarder zijn. Als je online shopt kan je zomaar bedrogen worden…

Live televisie kijken of programma gemist?
Pien: Programma gemist, want je kunt op je gemak alles kijken en stop zetten als er iets tussendoor komt.
Floor: Ik kijk liever live televisie. Als ik een programma echt volg wil ik er zelfs soms wel wat voor afzeggen. Dan moet ik het gewoon kijken op het moment dat het wordt uitgezonden.

Welk merk is niet meer uit jouw leven weg te denken?
Pien: Lang leve Apple, ik ben altijd bezig op mijn iPad en iPod. Echt geweldig!
Floor: Voor mij is dit Essence-nagellak. Dat merk vind ik zo fijn! Het is goede kwaliteit en ik heb niet zoveel zakgeld, dus het komt goed uit dat het goedkoop is. Ook kwam ik er laatst achter dat Essence niet op dieren getest is. Dat vind ik supergoed om te weten.

Welke reclame of trend heeft onlangs het meeste indruk op jou gemaakt?
Floor: De reclame van Unicef: 'we gaan voor nul!'. Die reclame volgde me overal: op TV, YouTube, posters, school en in bushokjes. Langzamerhand begon ik het te begrijpen: “19.000 kinderen per dag dood?!” Ik vind het heel goed dat Unicef dat deed.

Pien: Pietertje van de Calvé-reclame. Ik at vroeger best wel vaak pindakaas en vond die reclame altijd heel leuk en grappig.

Je hebt een hele dag vrij: wat ga je doen?
Pien: Huiswerk maken. Dit klinkt misschien een beetje nerdy, maar als je op gymnasium zit heb je nou eenmaal veel huiswerk. Verder zou ik programma’s kijken en afspreken met vriendinnen.
Floor: Nou, ik zou lekker gaan uitrusten. Juist omdat ik op het gymnasium zit, en dat betekent inderdaad non-stop huiswerk. Daarom geniet ik extra van een vrije dag. Ik zou lekker met vriendinnen de stad in gaan en naar de bios,  maar vooral uitslapen.

Wat is de meest geniale uitvinding tot nu toe?
Floor: De telefoon. Ik kan wel uren bellen met mijn vriendinnen, en zou het heel erg vinden als ik die niet meer kan bereiken. Dit was vroeger onmogelijk. Jeetje, dan moest je met paard en wagen naar de andere kant van het land moeten om iets te vertellen. In ieder geval respect voor de uitvinder. Wie bedenkt zoiets?
Pien: De rekenmachine. Ik heb er een hekel aan om zelf dingen te moeten uitrekenen, zelfs met de rekentafels heb ik nog moeite. Alhoewel, ik heb er niet echt moeite mee maar ik heb eerder gewoon geen zin om heel erg hard na te denken. 

Wat doe je over 10 jaar?
Floor: Jeetje, dan ben ik al 23. Ik denk dat ik dan net klaar ben met mijn studie en een baan aan het zoeken ben. Of ik ben lekker aan het reizen.. Ik wil graag iets doen wat nooit verveelt. In ieder geval geen accountant. Liever journalist en werken bij een glossy, of regisseur of actrice. Elke dag een nieuwe uitdaging!
Pien: Ik weet nog helemaal niet wat ik over 10 jaar wil doen en ik maak me er eigenlijk ook niet druk om. Ik zie het dan wel, als ik goed ben in een bepaald vak dan ga ik daar misschien mee verder. Maar absoluut geen kantoorbaan!

Previous ArticleNext Article
Wim is werkzaam als creatief bij online jongerencommunicatiebureau Red Chocolate in Haarlem. Hier ontwikkelt hij campagnes samen met jongeren voor merken met lef. Wim legt graag het initiatief in de handen van jongeren, om te kijken hoe zij merken tot leven kunnen brengen. Reacties kun je hieronder plaatsen, mailen kan naar wim@redchocolate.nl en op Twitter volg je @Wimm88.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021