In november 2011 sloot Madurodam haar deuren voor een grote verbouwing. Tijdens de sluitingsperiode werd 8 miljoen euro geïnvesteerd in het interactiever maken van het attractiepark. Vanaf de heropening in april 2012 kunnen bezoekers in het park de grote verhalen van Nederland ontdekken via tientallen ‘doe-dingen’ waarbij de handen uit de mouwen moeten worden gestoken. Via meer dan 30 digitale, interactieve beeldschermen brengen de inwoners van Madurodam (de ‘Madurodammertjes’) de verhalen tot leven.
De koerswijziging slaat aan, want het nieuwe Madurodam sloot vorig jaar af met de hoogste bezoekersaantallen sinds 2001. Afgelopen winter zijn nieuwe ‘doe-dingen’, nieuwe maquettes en tien digitale beeldschermen aan het park toegevoegd. Vanaf 29 maart 2013 zijn de Panorama Vlucht en DJ Tafel open voor het publiek; bezoekers kunnen zichzelf op film kunt vastleggen terwijl ze in 60 seconden over heel Nederland vliegen, en zelf muziek mixen waarbij de Madurodammertjes op de beat meedansen.
Het veranderde karakter van het park wordt gecommuniceerd via deze nieuwe commercial, een vervolg op de spot rond de heropening vorig jaar.
"Ontdek waar een klein land groot in is."
Het concept om Madurodammertjes de Nederlandse hoogtepunten te laten vertellen, is ook doorgevoerd in online activatie, trams, print, merchandising, enzovoort. Naar verluidt zijn al 35 animatiefilmpjes bij de miniaturen op het park gemaakt, bijvoorbeeld over De Stijl en het Oranjegevoel.
[Creatie door Goed Stel Mensen; via Adformatie]
PS Wist je dat Madurodam als doel heeft om culturele en maatschappelijke activiteiten voor jongeren financieel te ondersteunen? Het attractiepark werd in 1952 geopend als oorlogsmonument en charitatieve stichting, en nog altijd gaat de netto jaarwinst naar goede doelen.