Opgroeien

Een-tweetje: Tessa (16) en Thom (14)

Elke maand voelen we twee jongeren uit het Red Chocolate TrendSquad aan de tand. Wat zijn opvallende trends? Wat is goede reclame en welke merken zijn hot bij jongeren zoals zij? Deze ervaringsdeskundigen geven antwoord: Tessa, 16 jaar, zit in het laatste jaar VMBO-TL op het Jan Tinbergen College in Roosendaal. Ze houdt van schrijven, lezen, reizen, fotograferen en gamen. Thom, 14 jaar, zit in 3 VWO op het Vellesan College in IJmuiden. Thom doet graag leuke dingen met vrienden en houden van tekenen. Beiden maken websites.

Welke media gebruiken jullie om contact te houden met vrienden en familie?
Tessa: Ik gebruik Facebook, Twitter, WhatsApp, Google Talk en Gmail.
Thom: Ik deel ook mijn berichten op Facebook en Twitter, en daarnaast gebruik ik Instagram en Skype.

Computer of tablet?
Tessa: Tablet. Ik heb zelf geen tablet maar wel enige kennis en mij lijkt in velen opzichten een tablet veel functioneler. Hij is kleiner dus je kunt hem veel makkelijker meenemen, waardoor je tussendoor sneller je berichten kan bekijken.
Thom: Ik vind juist een computer veel handiger. Een computer heeft een toetsenbord, wat met gamen en documenten maken een stuk makkelijker werkt dan touchscreen. En een netbook is ook makkelijk mee te nemen.

Je bericht delen op Facebook of op Twitter?
Thom: Dat ligt aan de inhoud van het bericht. Grappige kleine berichtjes, filmpjes of websites deel ik eerder via Twitter. Als de inhoud van het bericht persoonlijker en groter wordt, zet ik dat liever op Facebook omdat ik daar alleen familie en vrienden op toegevoegd heb.
Tessa: Bij mij ligt dit ook helemaal aan het soort bericht dat ik wil delen. ‘Share-acties’ deel ik meestal via Facebook, maar prijzen voor een bepaald aantal subscribers retweet ik sneller op Twitter.

Wat trekt eerder jouw aandacht: een televisiecommercial of een campagne via social media?
Thom: Een campagne via social media. Als er reclames op TV zijn kijk ik meestal even op mijn telefoon of laptop, en op dat moment kijk ik dan juist naar de campagnes via social media. Deze zijn meestal ook interactief en moet je écht iets doen, in plaats van enkel naar een filmpje kijken.
Tessa: Mijn aandacht wordt sneller getrokken naar iets dat me interesseert, of dit nu via de televisie of social media is. Als het me bij voorbaat al niet interesseert vind ik het ook niet belangrijk om verder te kijken waar de campagne nou eigenlijk over gaat.

In de toekomst: iedereen fulltime online of juist meer real-life contact?
Tessa: Ik vind de verhoudingen van online en real-life wel goed geregeld nu: mensen houden contact via internet om dingen te bespreken en in het echt heb je ook gewoon je sociale leven met vrienden uit de buurt. Ik zou er niets aan willen veranderen. Wel zou ik het jammer vinden als de wereld gaat ‘elektroniseren’ en straks iedereen alleen nog maar achter zijn tablet zit te socializen.
Thom: Ik denk ook dat zowel online als real-life contact moet blijven. Real-life contact blijft altijd anders dan online en je kan in het echt ook veel meer dingen doen. Even snel een berichtje sturen online is makkelijker dan een vriend(in) bezoeken aan de andere kant van het land.

Films en muziek kopen of downloaden?
Thom: Ik download vaak films, ik heb dan dezelfde kwaliteit en het is ook nog eens gratis!
Tessa: Films koop ik juist, wij hebben een prachtige flatscreen beneden staan en daar wil ik natuurlijk optimaal van genieten! Muziek doe ik bijna altijd downloaden, er is een aantal artiesten waar ik nog wel cd’s van koop. Meestal beluister ik mijn muziek via YouTube of Spotify.
 
Welke app gebruik jij het vaakst?
Tessa: Facebook, Twitter, WhatsApp, Google Talk en Gmail staan allemaal op mijn snelmenu. Ik weet niet welke daarvan ik het vaakst gebruik, dit zal ongeveer gelijk zijn.
Thom: Ik gebruik de WhatsApp-applicatie het vaakst. Ik vind het handig om op die manier foto’s met elkaar te delen of gewoon lekker gezellig te kletsen. Zodra ik mijn mobiel ontgrendel kijk ik altijd eerst of ik een nieuw WhatsApp-berichtje heb. De groepsgesprekken-functie van de app vind ik ook erg handig en die gebruik ik ook vaak.

Hoe ziet jouw ideale vakantie eruit?
Tessa: Een aantal dagen aan het strand met een heerlijk zonnetje, muziek en een aantal goede boeken. Of een tour door een aantal landen en een fotoreportage maken. In ieder geval een vakantie waarbij ik niet teveel verplichtingen heb en ik gewoon mijn rust kan nemen.
Thom: Mijn ideale vakantie zou met een paar vrienden in Londen zijn. Lijkt me leuk om door de stad te lopen en alles te verkennen!

Als jij een nieuw product zou mogen ontwerpen, welk product zou dit dan zijn?
Thom: Ik zou een nieuwe soort Facebook ontwerpen, om nog effectiever contact te houden met vrienden en familie.
Tessa: Mij lijkt het leuk om nieuwe applicaties voor een mobiele telefoon of tablet te ontwerpen.

Welke reclame of trend heeft onlangs het meeste indruk op jou gemaakt?
Tessa: De Originails van PLUS. Ik werk nu een aantal maanden bij PLUS als caissière en heb dus vanaf het begin deze actie meegekregen. Ik spaar de nagellakjes zelf ook, mijn moeder en ik zijn hier wel dagelijks mee bezig.

Thom: Geen reclame of trend, maar een product dat binnenkort op de markt komt heeft onlangs de meeste indruk op mij gemaakt. Ik heb het over de Google Glass, dat is een soort computer maar dan in een bril. Het heeft een kleine doorzichtige display wat rechtsboven zit, dicht tegen je oog aan. Het lijkt me gewoon heel cool om zoiets te hebben en ik hoop ook echt graag dat deze in Nederland op de markt komt. Of ik dan geld heb om ‘m te kopen, is de vraag, maar ik zal er dan zeker voor sparen!

Wat doe je over 10 jaar?
Thom: Ik ben dan 24 jaar en waarschijnlijk studeer ik dan. Ik heb nog geen idee wat ik wil worden, dus ik zie het allemaal nog wel!
Tessa: Ik hoop over 10 jaar mijn HBO afgerond te hebben, of tegen die tijd af te ronden. Om dan vervolgens lekker te gaan werken en veel geld te verdienen zodat ik een wereldreis kan maken!

Previous ArticleNext Article
Wim is werkzaam als creatief bij online jongerencommunicatiebureau Red Chocolate in Haarlem. Hier ontwikkelt hij campagnes samen met jongeren voor merken met lef. Wim legt graag het initiatief in de handen van jongeren, om te kijken hoe zij merken tot leven kunnen brengen. Reacties kun je hieronder plaatsen, mailen kan naar wim@redchocolate.nl en op Twitter volg je @Wimm88.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019