Opgroeien

‘Oe ist?’-campagne met rapper Brihang, want Vlaamse jongeren communiceren minder goed over problemen dan Nederlandse jeugd

De vraag ‘Oe ist?’ is een gewoonte. Het antwoord ‘Goed!’ is dat meestal ook. Niet altijd naar waarheid. In Vlaanderen stappen jaarlijks gemiddeld 17,8 op de 100.000 inwoners zelf uit het leven. Uit verschillende studies blijkt dat Vlaanderen één van de koplopers is qua zelfmoordcijfers in West-Europa. De cijfers voor Vlaanderen zijn dubbel zo hoog als de cijfers voor Nederland, en anderhalf keer het Europees gemiddelde. Bij jongeren en jongvolwassenen is dit zelfs de ‘nummer 1 doodsoorzaak’.

Uit vergelijkend onderzoek (Vlaanderen versus Nederland) blijkt echter dat Vlaamse jongeren niet depressiever zijn dan hun noorderburen. Wel scoren Vlaamse jongeren minder goed op het vlak van praten met een volwassene over problemen. Vlaamse jongeren zouden minder goed communiceren dan Nederlandse jongeren. In overleg met verschillende partners wil de Provincie West-Vlaanderen via de ‘Oe ist?’-campagne die vorig jaar opgestart werd, taboes rond het praten met elkaar doorbreken voor de vele mensen die niet goed in hun vel zitten. 

Dit jaar focust de Provincie op jongeren. Ze ging daarvoor de samenwerking met de West-Vlaamse rapper Brihang aan. Hij maakte voor deze campagne het eigen lied Jij bent de baas van je stem! en een bijbehorende videoclip over het belang van praten met en luisteren naar elkaar. Meteen roept Brihang ook op om zelf aan de slag te gaan. Hij daagt de jongeren uit om hun gevoelens te uiten via ‘slam poetry’ (een vorm van voordracht van poëzie op muziek) en dit te delen met elkaar in een eigen video: ‘Leg je hart op je tong’. 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=bRNVWsF0iQ8]

‘Zegget tegen mien of tegen em / Gie ziet de boas van je stem’

Daarnaast reist de ‘Oe ist?’-campagne ook rond. Zo krijgen scholen, jeugddiensten, jeugdverenigingen enzovoort het aanbod om een workshop ‘slam poetry’ te laten plaatsvinden in hun eigen lokaal. Ook op verschillende West-Vlaamse festivals worden dergelijke workshops georganiseerd, onder andere op Leffingeleuren (Oostende), Dranouter Festival (Dranouter) en Elements Festival (Brugge).

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020