Opgroeien

Paul van Loon lanceert Dolfje Weerwolfje-spel: aandacht voor taal en taalplezier

Kinderboekenschrijver Paul van Loon en zijn populaire karakter Dolfje Weerwolfje lanceerden eind vorige week op OBS de Rietendakschool in Utrecht op bijzondere wijze het Dolfje Weerwolfje-spel. Bijzonder, omdat meer dan 60.000 kinderen in heel Nederland in hun klas meekeken naar de lancering. Deze game stimuleert kinderen spelenderwijs met taal bezig te zijn. En dat is best belangrijk, omdat 13% van alle kinderen in Nederland het risico loopt later laaggeletterd te worden. De game is speciaal ontwikkeld om de leesbevordering te stimuleren.

“Je moet kunnen lezen en schrijven om van alles te kunnen doen in het leven. Het spel helpt je daarbij.” [Paul van Loon]

Het spel is gratis te spelen via lezenenschrijvenmetdolfjeweerwolfje.nl. Met gecombineerde lees- en schrijfopdrachten verdeeld over 20 levels kunnen kinderen spelenderwijs aan de slag met taal. Na elk level mag de speler een hoofdstuk van een nieuw verhaal van Paul van Loon lezen. Het nieuwe Dolfje Weerwolfje-spel is onderdeel van het programma Lezen en schrijven met Dolfje Weerwolfje, dat leerkrachten helpt op een leuke manier extra aandacht te besteden aan taal en taalplezier. Het programma loopt van 2013 t/m 2016 en bestaat naast het spel uit tijdschriften en lesbrieven.

“Het programma is natuurlijk leuk, maar vooral ook bedoeld om de lees- en schrijfontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Dit is iets dat hard nodig is, omdat nog steeds veel kinderen met een taalachterstand de basisschool verlaten.” [Paul van Loon]

Uit onderzoek blijkt dat kinderen gemiddeld 2,5 uur per dag televisie kijken en gebruik maken van de computer. Bijna alle kinderen spelen dagelijks games. Jongens besteden hier aanzienlijk meer tijd per dag aan dan meisjes. Meer dan 10% brengt langer dan twaalf uur per week door achter de PC of gameconsole. Bij meisjes is dit slechts 2%. De tijd die aan het spelen van games wordt besteed stijgt, de leestijd van boeken daalt (bron: Kijkwijzer). Deze ontwikkeling was voor Stichting Lezen & Schrijven aanleiding om te zoeken naar een oplossing om de taalontwikkeling te blijven stimuleren. Het antwoord hierop werd de ontwikkeling van het Dolfje Weerwolfje-spel.

De lancering van het spel, gepresenteerd door Bas Muijs (acteur, presentator en leraar), maakte onderdeel uit van de Week van de Alfabetisering, die dit jaar plaatsvond van 7 t/m 13 september. Hieronder zie je een videoverslag van de bijeenkomst. De campagneweek vindt jaarlijks plaats rond Wereldalfabetiseringsdag. Stichting Lezen & Schrijven roept anderen op om onder de noemer Tijd voor Taal evenementen te organiseren die het belang van kunnen lezen en schrijven benadrukken. 

Lezen en schrijven met Dolfje Weerwolfje is een project van Paul van Loon, Uitgeverij Leopold, Uitgeverij Zwijsen en Stichting Lezen & Schrijven. Het wordt gratis aangeboden aan het basisonderwijs en is mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van Fonds 21. Het spel is ontwikkeld door Organiq en New Learning Factory.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019