Onderzoek, Opgroeien

CNN duikt in geheime wereld van tieners: “Sociale media als real-time scorebord van 24/7 populariteitswedstrijd” #Being13

CNN-presentator Anderson Cooper (AC360) concludeerde dat iedereen wel een mening heeft over hoe het is om als tiener op te groeien in deze tijd van mobiele apparaten en sociale media, maar dat er weinig onderzoek naar is gedaan. En dus is hij samen met een psycholoog en een socioloog gaan volgen wat 200 jongeren zoal doen op Facebook, Twitter en Instagram. De resultaten van hun analyse van zo’n 150.000 posts zijn gevat in de documentaire Being13: Inside The Secret World of Teens, die op 5 oktober a.s. via CNN te zien is.

In onderstaande video zie je een samenvatting van de uitzending.


“Social media, it’s like an instant barometer of popularity.”

Uit het onderzoek komt naar voren dat middelbare scholieren sociale media zien als een real-time scorebord van een continue populariteitswedstrijd. Ze checken hun accounts meer dan honderd keer per dag. Dat doen ze vaker dan ze zelf berichten plaatsen (sommige tieners maken 200 selfies voordat ze er eentje kiezen om te posten). Het blijkt dat interacties via sociale media er vaak meer toe doen dan face-to-face gesprekken. De lijn tussen de ‘echte’ wereld en de cyberwereld bestaat echter niet meer.

Bijna alle ouders (94%) onderschatten de hoeveelheid ruzies op sociale media. Het is voor hen niet makkelijk dat tieners taal gebruiken die hun opvoeders niet begrijpen. Meer dan een derde van de scholieren geeft toe dat ze doelbewust anderen uitsluiten online, en 15% bekent dat ze ongepaste foto’s hebben ontvangen, waarvan een aanzienlijk deel gebruikt wordt voor ‘wraakporno’.

Anderson, zelf ook niet meer de jongste, belooft dat hij gezinnen praktische adviezen gaat geven hoe om te gaan met de door wifi verbonden tweens. Kortom, een programma om naar uit te kijken.

Being 13 is de opvolger van de bekroonde CNN-rapportage Bullying: It Stops Here (2011).

Update: kijk de volledige reportage hieronder.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019