Reclame

Daar is ie dan, de door jongeren bedachte televisiespot over het ideale condoommoment

NB Dit is de making of; de spotjes zie je onderaan deze blogpost.

"In de maanden mei en juni hebben we jullie een aantal vragen gesteld over seks. De antwoorden die jullie gaven hebben geleid tot een tv-commercial. Hoe dit is gegaan, kan je zien in deze video."

Bijna 90% van de 16-25-jarigen vindt het gebruik van condooms bij een nieuwe sekspartner (heel) belangrijk. Toch vindt 40% van de jongeren het moeilijk om over condooms te beginnen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Soa Aids Nederland.

Vanaf 17 augustus worden televisiespots uitgezonden met als thema 'Begin over condooms voordat je broek uitgaat'. De setting, het condoommoment en de ideale partner zijn bedacht door jongeren zelf, die ook meespelen in de filmpjes. De tv-spots zijn onderdeel van de campagne 'Maak seks lekker veilig'.

De afgelopen maanden werden bezoekers van verschillende websites uitgedaagd om na te denken over het ideale condoommoment. Hun input is gebruikt voor de spots (niet alles; er kwamen 12.500 open antwoorden binnen ;-) ). Zo komt het thema van de jongeren zelf, net als het nachtkastje op het strand. De jongeren die meespelen in de spots zijn geen acteurs. Zij hebben zich aangemeld om mee te doen, en zijn vervolgens tot winnaar gekozen door andere websitebezoekers.

Voor elk van de deelnemende websites is een nieuw filmpje gemaakt waarin feedback wordt gegeven en de making of in beeld wordt gebracht. Bovenstaand een voorbeeld, waarin ook de Postbus 51-spot te zien is. Zie het maak-seks-lekker-veilig-YouTube-kanaal voor meer. Gezien de reacties een geslaagde aanpak!

Hieronder nog wat onderzoeksresultaten.

Ruim een kwart (27%) van de 16-25 jarigen geeft aan wel eens ongewild seks te hebben gehad zonder condoom, omdat gebruik simpelweg niet ter sprake was gekomen of omdat ze niet over condooms durfden te beginnen. Vrouwen schatten de risico's op een soa hoger in, willen vaker condooms gebruiken, maar vinden het lastiger om hierover te communiceren dan mannen.

De helft van alle jongeren vindt het prettiger als de bedpartner als eerste condoomgebruik ter sprake brengt. Voor vrouwen geldt dit veel sterker dan voor mannen (65% versus 34%). Bijna een derde (30%) wil vòòr de seks condoomgebruik besproken hebben. Nog eens 30% weet niet wat een ideaal condoommoment is.

Een overgrote meerderheid van de jongeren vindt dat beide sekspartners verantwoordelijk zijn om condoomgebruik ter sprake te brengen én om condooms bij zich te hebben. Slechts 8% van de 16-25-jarigen heeft altijd een condoom bij zich, 45% van de vrouwen geeft zelfs aan nooit condooms bij zich te hebben (tegenover 12% van de mannen).

——————————————————————-

De landelijke televisiespots zijn tot eind september via onder andere Postbus 51 te zien. Soa Aids Nederland werkt voor deze campagne samen met missbeautygloss.nl, marokko.nl, funx.nl, expreszo.nl, skoften.net, flabber.nl, girlscene.nl en vrijsoavrij.nl (en ook met YouTubers, Librium.tv en bleep.nl).

Update (17/8): hieronder de drie uiteindelijke spots!

Mede bepaald door bezoekers van funx.nl, vrijsoavrij.nl en YouTube:

Met hulp van bezoekers van skoften.net, flabber.nl en beautygloss.nl:

En met input van bezoekers van Expreszo.nl en girlscene.nl:

"Seks zonder SOA's, daar doen we het voor."

[Creatie door VANABBETOTVESSEM en Red Chocolate]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021