Het populaire NTR-jeugdprogramma Het Klokhuis besteedde afgelopen week aandacht aan winkelgeheimen. Onder de noemer ‘Zoek Het Uit’ proberen presentatoren Maurice en Nienke duidelijk te maken hoe wij consumenten worden verleid om in de supermarkt zo veel mogelijk geld uit te geven. Ze horen van hersenonderzoeker Walter Limpens van Neurensics en gedragswetenschappers Wenda Kielstra en Thomas Vedder van Consumatics hoe wij onbewust keuzes maken. Leuk om te zien hoe neuromarketing en supermarktpsychologie aan kinderen wordt uitgelegd!
“Die productverpakkingen zijn er om je een vrolijk en blij gevoel te geven. Dat kan met verschillende kleuren zoals bijvoorbeeld rood of geel, maar ook met mensen die lachen of je aankijken. Dat zorgt voor een positief gevoel, en dat zorgt er weer voor dat je iets gaat kopen.”
Je kan de uitzending hieronder in zijn geheel terugkijken:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=OxZ7-8eD6p8]Mocht ook deze versie van YouTube verwijderd worden, vind je de aflevering deze link.
PS De meer gevorderde geïnteresseerde kan bijvoorbeeld Brandwashed van Martin Lindstrom lezen.