Opgroeien

Campagne van NIX krijgt vermakelijk vervolg, met focus op gedrag

Het gaat goed met NIX18, zo meldt Roorda Reclamebureau vandaag op de eigen website: “Na ruim een jaar campagne voeren is Nederland bekend met NIX18, weet men waar het voor staat, vindt men NIX normaal en handelen ouders en kinderen er naar. Een toenemend aantal jongeren vindt het ook normaal om niet te roken en te drinken onder de 18.” Dat is nogal wat, wat het communicatiebureau achter de campagne stelt voor elkaar te hebben gekregen in vrij korte tijd. En er is nog bewijsmateriaal ook.

Uit een campagne-effectonderzoek van TNS NIPO blijkt namelijk dat bijna 90% van de jongeren niet rookt en van plan is dit tot hun 18de vol te houden. Van de ondervraagde jongeren drinkt 64% niet en de helft van alle jongeren verwacht ook dat ze dit tot hun 18de zullen volhouden.

Met een nieuwe serie commercials brengt Roorda NIX18 nu een fase verder. Na kennis en houding bij ouders, begeleiders en jongeren worden deze keer handvatten voor gedrag aangereikt. In de campagne zien we ouders op inventieve wijze de afspraak van NIX met hun kinderen maken. Daar zit een gedachte achter: uit het genoemde onderzoek bleek dat ouders de afspraak van NIX heel normaal vinden maar dat ze niet massaal de afspraak ook daadwerkelijk hebben gemaakt. Terwijl toch al meer dan de helft van de jongeren aangeeft NIX heel normaal te vinden.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=s1E9xV9SckI]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=iAQ51ZAsebM]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=1D6n3bbQWkM]

Met deze serie commercials wil het bureau laten zien dat het aankaarten en het maken van de afspraak van NIX voor beide partijen vermakelijk kan zijn. De afspraak op een luchtige manier ter sprake brengen leidt tot sympathie, begrip en misschien zelfs wel een beetje respect bij de jongeren, die liever hun ouders en andere autoriteiten beschimpen zodra het om bemoeienis met hun levensstijl gaat.

[Via Adformatie]

Update (26/11/2015): Het ministerie van VWS heeft de wifi-campagne rondom het NIX18-initiatief stopgezet, zo meldt BNR; volgens technologiewebsite Tweakers kleefden er veiligheidsrisico’s aan het veranderen van de naam van wifi-netwerken in ‘NIX18’.

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018