Retail

[Spaaractie] Kinderen beginnen hun eigen moestuintje dankzij Albert Heijn

Op dit blog wil ik vooral laten zien hoe leuk jeugd- en jongerenmarketing kan zijn, juist als de roep op een verbod weer eens luid klinkt. Neem nu de campagne die Albert Heijn vandaag startte. De komende weken sparen AH-klanten voor moestuinpotjes met zaadjes waarmee ze hun eigen moestuintje laten groeien. Zo zien ze zelf bijvoorbeeld in maar acht weken een zaadje tot een kropslaatje groeien. Kinderen ontdekken op deze manier hoe groen hun vingers zijn en leren alles over zaaien, verzorgen en kweken van groente, fruit en kruiden.

Van 16 februari t/m 15 maart 2015 ontvangen boodschappers bij Albert Heijn bij elke 15 euro aan boodschappen en bij een aantal actieproducten een gratis moestuinpotje met zaadjes.  Ze kunnen sparen voor 20 soorten plantjes. Op=op. In een vermakelijke commercial wordt de actie onder de aandacht gebracht, en we horen zowaar Harry ‘voorheen meneer van Dalen’ Piekema terug: hij heeft het spotje ingesproken.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=5okUG7HovK4]

In een tweede video wordt het groeiproces in beeld gebracht.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=gO00w19PsRM]

Om optimaal van de gratis potjes gebruik te maken, moeten klanten nog even extra in de buidel tasten. Ze kunnen een ‘moestuintje’ kopen voor 1.49 euro. Hierin is plek voor alle moestuinpotjes die gespaard kunnen worden. Met een Groei & Doe-boekje (0.49 euro) leren ze spelenderwijs alles over plantjes en hoe ze die het best kunnen verzorgen. Daarnaast zijn een kweektasje (1.99), een tuiniertasje (4.99) en handschoentjes (1.49) verkrijgbaar.

In de uitzending van De Monitor van 8 februari noemde noemt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid, kidsmarketing onetisch. Hij vindt dat deze vorm van ‘exploitatie’ verboden moet worden. Maar moeten we dit soort campagnes niet juist toejuichen?

[Creatie door TBWA\NEBOKO]

Updates:

  • (02/03): Spar merkt dat schooltuinen steeds populairder worden.
  • (14/03): Hobbytuinen zijn hot en niet alleen onder ouderen, aldus het AD.
  • (18/03): Het zoontje van Herman den Blijker vroeg zijn vader waarom een bonenplantje ontbrak; Hak haakt in en deelt 10.000 exclusieve bonenplantjes op drie grote pleinen in Amsterdam, Rotterdam en Almere uit, meldt Adformatie.
  • (30/03): Tuincentra, een tv-programma en tuinierblogs nemen het stokje over van AH; de retailer vertelt MarketingTribune dat prima te vinden.
  • (20/04): Ruim 60% van de Nederlanders verkiest groente en fruit uit eigen tuin boven groente en fruit uit de winkel, en steeds meer mensen kweken hun eigen groente, fruit en kruiden, zo blijkt uit tuinonderzoek in 17 landen.
  • (06/05): Trouw bekeek hoe de moestuintjes er twee maanden later bij staan: “Albert Heijn heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt. (…) In mijn eigen omgeving is 90% van de moestuintjes inmiddels alweer in de kliko gekieperd.”
Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019