Van 9 mei t/m 26 juni kunnen klanten van buurtwinkelketen Spar sparen voor kleurrijke stickers die de delen en culturen van de wereld laten zien. Kinderen kunnen de plaatjes in het bijbehorende, rijk geïllustreerde ‘Reis om de Wereld’ doe-boek opplakken en veel leren over landen, continenten en culturen van over de hele wereld. Bij elke 10 euro aan boodschappen ontvangt men een setje stickers. Het spaaralbum kost €1,99 en bevat een 'P(a)rijsvraag' waarmee kinderen een reis voor het hele gezin naar Disneyland Paris kunnen winnen.
“Het is een erg mooi en leerzaam doe-boek geworden. Naast vele foto’s en feitjes staan er ook opdrachtjes, puzzels en oefeningen in, waardoor kinderen enthousiast raken om te leren over hoe hun wereld er uitziet. We nemen ze mee op wereldreis.” [Marielle Witjes, Spar]
Deze loyaliteitsactie is op maat gemaakt voor Spar, samen met bureau TCC Amsterdam. Naast het ‘ouderwets’ plaatjes sparen is door Webwonders de online 'Wereldverkenner'-game ontwikkeld om de actie te activeren en onder de aandacht van de doelgroep te krijgen. Het spel -in flash opgezet- is volgens de makers een goed voorbeeld van een ‘educational game’. Met een vliegtuigje dient de speler binnen 10 minuten zoveel mogelijk hoofdsteden op de wereldkaart te hebben bezocht.
Wat veel mensen niet weten is dat het Nederlandse Spar wereldwijd een grote retailspeler is met ruim 12.000 vestigingen in 34 landen. In het spaaralbum van ‘Reis om de Wereld’ komt dat gegeven heel subtiel een aantal keren terug (zo is er een sticker van het geboortehuis van Mozart in Oostenrijk, waarin een Spar-winkel is gehuisvest).
Hoe kom ik aan de plaatjes die ik nog mis en dat zijn nogal wat.
MET GROET
JAAP ZEEMAN