Kortjes

Kortjes: ‘Me Me Me Generation’, ‘Krrrr…okodil!’, ‘TweetPee’, ‘Code-R’, en meer (week 19, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Teens’ brain activity is higher during food commercials than nonfood commercials, according to new research: "It appears that food advertising is better at getting into the mind and memory of kids" (Futurity)

Trying to turn around soda's fat image, Coca-Cola used its 127th anniversary to promise to fight obesity by not advertising to children under 12 anywhere in the world and offering low or no calorie beverage options in every market where it does business (Adweek)

Millennials are the 'Me Me Me Generation', writes Joel Stein for the cover of TIME magazine; he has some sociological research to make his case — he brings "the cold, hard data", but much of his data can be countered by other data (The Atlantic Wire)

If you're going to write about how self-involved millennials are, you'd better be prepared for that generation to complain about you on all forms of social media; TIME's 'Me Me Me Generation' is, aptly, the Internet's new favorite meme (Jezebel)

Almost half of adults believe marketers should be allowed to target children, according to research; 8-16-year-olds are highly aware of the purpose of advertising with 92% stating they understand ads are there to sell them something (MarketingWeek)

Despite Facebook’s announcement that a third of its advertising revenue in Q1 came through mobile, research has found that 80% of 18-24 year olds have never clicked on a Facebook ad on mobile, while almost half say they don’t look at brand Facebook pages (The Drum)

Hipster, Beatnik, Hippie, and right back around to Hipster; hip, cool, groovy, dope, deck — the terms used and names given to each generation’s 'it' crowd seems to be as ingrained in history as they are in the present (Divine Caroline)

"Teen retailer Abercrombie & Fitch doesn't stock XL or XXL sizes in women's clothing because they don't want overweight women wearing their brand; they want the 'cool kids' and they don't consider plus-sized women as being a part of that group" (Business Insider)

In Brazil Huggies has launched the perfect gadget for geeky (and distracted) parents: TweetPee, a sensor + a Twitter-based alert that lets them know every time their baby needs to get changed (Adverblog)

Sony pushed the boundaries, sometimes, a bit too far; here are the 40 most controversial/creative PlayStation ads (Buzzfeed)

Japan’s latest advertising fad is sweeping the nation, offending and arousing; the premise behind this new advertising scheme is taking advantage of something known as zettai ryouiki, the exposed area of skin between the hem of a woman’s shorts or skirt and their leg wear (Tofugu)

Kinderen die hetzelfde eten als hun ouders en geen typisch kindereten verorberen, zouden veel gezonder zijn dan andere kinderen; uit nieuw onderzoek blijkt dat aanmerkelijk beter te zijn dan snoepen tussen de maaltijden door, het avondeten overslaan of eten voor de televisie (AD)

Vanaf deze week wordt de Facebookpagina van Doritos maandelijks 'gehijacked' door jongeren; de hijackers zijn jongeren tussen de 16 en 24 jaar die volgens Doritos ‘awesome experiences’ beleven, en content posten ‘what awesome feels like’ (Marketing Online)

Onder het motto 'Share a Coke' zal het opschrift ‘Coca-Cola’ deze zomer voor het eerst in de geschiedenis deels worden vervangen door Nederlandse voornamen (MarketingTribune)

Ruzie in de alcoholvoorlichting: Stiva (Alcoholindustrie) vindt dat het STAP (Alcoholpreventie) slecht onderzoek heeft gehouden over alcoholreclame voor jongeren, STAP vindt op zijn beurt dat het Stiva aan misleiding doet (Communicatie Online)

Het aantal geboorten is de afgelopen vijf jaar afgenomen, mede als gevolg van de economische crisis; in 2012 kwamen in Nederland iets minder dan 176.000 kinderen ter wereld; ruim vierduizend minder dan het jaar ervoor en achtduizend minder dan in 2010 (de Volkskrant)

De hersenen van vrouwen reageren veel sterker op het gehuil van baby’s en jonge kinderen dan mannelijke hersenen, blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek; het mannelijk brein blijft onverstoorbaar onder babygehuil (NU.nl)

Het Care Segmentatiemodel van YoungWorks en Motivaction biedt onderwijs, zorginstellingen en zorgkoepels inzicht in hun jongerendoelgroep; door het model toe te passen zijn organisaties beter in staat om aan te sluiten op de belevingswereld van jongeren (YoungWorks)

Ongeveer een kwart van de jongeren was in 2012 slachtoffer van criminaliteit; jonge mannen zijn vaker slachtoffer van een geweldsdelict dan jonge vrouwen, ook is het aantal jonge mannen dat gebruik maakt van slachtofferhulp hoger (NU.nl)

Steeds meer jongeren hebben last van burn-outklachten; volgens filosoof en cabaretier Paul Smit hoef je helemaal niet burn-out te raken, zeker niet als scholier, als je maar goed begrijpt dat je perfect bent zoals je bent (Scholieren.com)

De internationale arbeidsorganisatie ILO zegt dat het voor jongeren nog moeilijker is geworden om een baan te vinden: "Het afgezwakte mondiale herstel in 2012 en 2013 heeft de jeugdwerkloosheidscrisis verergerd" (NU.nl)

De hedendaagse jongeren streven vooral naar materiële welvaart, maar zijn niet bereid om daarvoor ook echt te werken, is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de San Diego State University naar de levensdoelstellingen van drie generaties Amerikaanse jongeren (Express.be)

De Anne Frank Stichting heeft een iPad-app en een socialemediasite voor jongeren gelanceerd, waar vijf jongeren vertellen wat oorlog voor hen betekent; Code-R wil jongeren actief betrekken bij de betekenis van oorlog en herdenken (MarketingTribune)

Krrrr…okodil! van Catherine Rayner is gekozen tot het Prentenboek van het Jaar 2014; in totaal selecteerde de jury tien titels voor peuters en kleuters, die centraal staan tijdens De Nationale Voorleesdagen 2014 (CPNB)

In Groot-Brittannië geven kinderen per maand gezamenlijk ongeveer 31 miljoen pond uit aan virtuele goederen in apps voor de smartphone en tablet – zonder toestemming van hun ouders (Trouw)

PS  How well do you know this Generation Y? Test your knowledge of this influential group in this interactive YouTube video quiz (How Cool Brands Stay Hot)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019