Retail

SPAR tekent voor vitale kinderen in Nederland; schooltuinpakketten steeds populairder

Zelf groenten kweken en gezond eten is al een tijdje een trend, en de belangstelling hiervoor neemt alleen maar toe. Daar ligt natuurlijk een kans voor supermarkten. In 2013 konden klanten van DekaMarkt al een ‘Dekatuintje’ (pdf) bij elkaar sparen en momenteel promoot Albert Heijn op iets grotere schaal het ‘Moestuintje’ in een nieuwe campagne. Daarnaast wordt reeds een aantal jaren het Nationale Schooltuinproject voor kinderen in de basisschoolleeftijd succesvol door onder meer SPAR georganiseerd.

Dit project heeft als doel om hen hierover te informeren en het persoonlijk te laten ervaren. Door de ondertekening afgelopen week van de ‘pledge’ van het Nationaal Programma Preventie van het Ministerie van VWS (een pleidooi dat is bedoeld om de gezondheid van kinderen in Nederland te verbeteren) laat de organisatie zien dat de brede aanpak om Nederland gezond te maken essentieel is.

“De kinderen in onze buurt zijn onze toekomst. Door hen al op jonge leeftijd bij gezonde voeding te betrekken, beïnvloeden we hun eetgewoonten positief. En daar hebben we allemaal een boodschap aan.” [Susanne Kroon, commercieel directeur van SPAR]

De schooltuinpakketten worden steeds populairder: samen met hoofdsponsors Attent en Intratuin verdeelt SPAR dit jaar in de weken 9 en 10 landelijk 1.750 gratis complete pakketten onder zo’n 1.000 deelnemende scholen binnen het primair onderwijs. Dit is bijna 1 op de 6 scholen in Nederland. Met behulp van de pakketten gaan de kinderen gedurende vier maanden zelf aan de slag met zaaien en oogsten. Hierdoor worden ze bewust gemaakt van het feit dat groenten en fruit niet uit de supermarkt of fabriek komen, maar gewoon uit de grond. Ze gaan daardoor hopelijk ook meer gezonde groenten eten.

Het schooltuinproject is een leuke manier om ze op weg te helpen en enthousiast te maken voor de moestuin. In het pakket zitten kweekzakken die een minimoestuin vormen. Verder ontvangen de scholen onder andere alle benodigde zaden, kweekmaterialen, potgrond, receptenboekjes en activiteiten voor in de klas. Via een online nieuwsbrief worden de scholen wekelijks bij het groeiproces begeleid door schooltuinmascotte Piepertje PomDesgewenst kunnen kinderen hun zelf gekweekte groenten in veel gevallen na de oogst verkopen in de plaatselijke SPAR.

super pieper moestuinboek spar

[Meer info op schooltuinproject.nl; via Levensmiddelenkrant]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019