Kortjes

Kortjes: mode-industrie verandert, Snapchat gaat voor veilig, partydrugs worden normaler, en meer (week 9, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The MRS Kids & Youth conference focused on understanding nowadays’ kids and youngsters and how branding and research can engage with themthey will demand relevant added value from whatever brands bring to them (HCBSH)

Kids’ networks are getting into the native advertising game, introducing their own branded content arms during this year’s upfront presentations (Ad Age)

Virtual Reality is poised to get real, a new study from SuperData says; the market intelligence firm says that the total addressable market for virtual reality is forecast to reach 10.6 million consumers by 2016 ([a]list daily)

Many traditional apparel retailers are strugglin: “The fashion industry has undergone one of the most dramatic makeovers in recent history — no doubt influenced by the Millennial consumer” (Business Insider)

A woman walking around her apartment wearing nothing but her underwear is not how a new smartphone should be advertised, according to a new ruling by Britain’s Advertising Standards Agency (Mashable)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_AXU5QYtOQc]

Whether in school or in the toy shop, sexist assumptions about boys and girls can have a long-lasting effect on children; luckily, some kids are on top of it (The Guardian)

Success Kid‘s mom is blasting a fireworks maker that she says has used her son’s image without permission (Mashable)

Hipster culture embraces all things retro—think thrift stores, mismatched dishes from grandma’s kitchen, and ‘antique’ Instagram filters, and just as this helped rejuvenate vinyl records and save Polaroid photos, it’s now bringing back good old print pictures (Quartz)

A PR stunt for Dragon Quest cruelly exploits people’s love for bubble wrap (Kotaku)

Apple is adding more diverse emoji options to both iOS and OS X; these includes various skin color options for emojis featuring people, faces, hands and other exposed skin, as well as new country flags that add to the rather limited original set (TechCrunch)

Attempting to reach more kids — and their parents — Netflix has ordered five new kids’ shows, including remakes of the beloved animated television series Inspector Gadget and Danger Mouse (USA Today)

It may not be surprising that kids in every age group are watching TV regularly, but that’s far from the only way the lunchbox set are consuming media; with digital devices now a facet of everyday life, even the youngest among us are tuning in via tech (Adweek)

Young consumers don’t hate advertising, they hate being bored; with the ubiquity of their favorite content, they don’t have to be (Adweek)

Noa Mintz is the teen powerhouse behind a burgeoning business; the founder of NYC’s Nannies by Noa is raking in more than a quarter-million dollars a year (New York Post)

Coca-Cola will mark the 100th year of its iconic bottle with a global ad campaign in more than 100 countries: “These ads actually have tested very well and demonstrate our commitment of improving the quality of our ads” (Ad Age)

Key public health experts are involved with the sugar industry and related companies responsible for many of the products blamed for the obesity crisis through research grants, consultancy fees, and other forms of funding (The BMJ)

Het aantal ondervoede kinderen in ons land neemt toe, zo waarschuwt het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag; vooral hoger opgeleide ouders willen ‘te gezond’ eten en daar kun je makkelijk in doorslaan (NOS; AD)

Tussen de 25 en 40 procent van alle kinderen tot 4 jaar heeft problemen met eten; vooral te vroeg geboren baby’s en kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking lopen het risico op chronische eetproblemen (Metro)

Kindertandartsen luiden de noodklok: steeds meer melkgebitten van peuters en kleuters in Nederland verkeren in erbarmelijke staat door te veel snoepen en gemakzuchtige ouders (De Telegraaf)

Het Jumbo-huismerk krijgt een babylijn; in de Hallo Mama-babylijn van het huismerk zijn 80 producten te vinden zoals diksappen, fruithapjes, verzorgingsproducten en luiers (Adformatie)

Huismerken en B-merken worden niet alleen in supermarkten, maar ook in fashion steeds meer door tieners geaccepteerd; veel dure A-merken hebben juist voor de meeste tieners hun magie verloren (RetailTrends)

Studenten die zijn opgegroeid met digitale content lezen nog altijd liever een fysiek boek dan een digitale versie (Webwereld)

YouTube en andere content op internet — ook al kijken er aardig wat jongeren naar, ze gebruiken de televisie nog altijd veel vaker op de klassieke manier: kijken naar programma’s op het moment dat de tv-zenders ze vertonen (Ware Kennis)

YouTube is doorgaans ongeschikt voor de tere kinderziel en daarom heeft YouTube een speciale versie van de videosite gelanceerd: YouTube Kids — voorlopig alleen voor de kinderen in de Verenigde Staten (de Volkskrant; zie ook youtubevoorkids.nl)

De populaire Nederlandse streaming app en website KinderTube, wordt beschikbaar in een groot aantal landen;  na het Engelstalige succes in zowel Amerika als het Verenigd Koninkrijk, komt de app nu ook in andere talen uit (De Telegraaf)

Dat juist ook positieve vaardigheden geoefend kunnen worden in videogames is niet onlogisch; ze bieden een zeer motiverende en optimale leeromgeving en, net als traditionele spellen, de mogelijkheid om veel gedragsopties uit te proberen (Trouw)

Snapchat heeft een veiligheidscentrum voor ouders en kinderen gelanceerd, het Snapchat Safety Center, om van zijn ‘sexting’ app imago af te komen (Dutch Cowboys)

Mediawijzer.net start in 2015 in een iets andere organisatievorm dan in de jaren ervoor: “We geven daarmee invulling aan de belangrijkste aanbevelingen van Sardes en spelen in op nieuwe kansen die zich voordoen bij de 5 kernpartners” (Mediawijzer.net)

Wereldwijd lopen 1,1 miljard jonge mensen het risico op gehoorverlies door naar te harde muziek te luisteren, waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie WHO; het volume van de koptelefoon zou bij zowat de helft van de jongeren te hoog staan (RTL Nieuws)

Rapper Yes-R heeft de nieuwe War Child-campagne Download de oorlog uit een kind afgetrapt; T-Mobile en War Child proberen met de actie geld in te zamelen voor de opvang van oorlogskinderen (Powned)

De etnische achtergrond speelt een rol bij 8- tot 13-jarige kinderen in de mate waarin kinderen bereid zijn elkaar te helpen, concludeert Jellie Sierksma die onderzocht hoe kinderen denken over hulpgedrag (NJi)

Jongeren en ouderen hebben nogal wat vooroordelen over elkaar, of valt dat wel mee? Jongeren en ouderen zijn samen om de tafel gaan zitten voor het Jong & Oud Vooroordelenlied (GetOud)

Jongeren vinden het steeds normaler om partydrugs zoals xtc te gebruiken als ze uitgaan; de pillen die 16- tot 24-jarigen gebruiken zijn bovendien steeds zwaarder en worden vaker geslikt, waardoor risico’s groter worden, blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut (Het Parool)

Er zijn vorig jaar veel meer jongeren geslaagd voor hun motorrijbewijs dan het jaar ervoor; waren er in 2013 slechts 2.581 jongeren tussen de 20 en 23 die hun praktijkexamen haalden, vorig jaar waren dat er 4.036 (AD)

Begin jaren tachtig startte 45% van de jongeren de zoektocht naar een job, de voorbije jaren is dat nog maar 33%; één van de voornaamste oorzaken is dat jongeren alsmaar langer studeren, blijkt uit een analyse van het Steunpunt Werk en Sociale Economie (De Standaard)

Tegenstanders van Zwarte Piet hebben officieel een begin gemaakt met de campagne voor 2015 tegen Zwarte Piet (Nieuws.nl)

En tot slot, klik hier voor foto’s van de geheime levens van superheldenspeelgoed (Bored Panda)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019