Seks & relaties

Online spelshow ‘Tortelduifjes’ promoot veilig vrijen

Eind oktober 2012 lanceerde Red Chocolate in samenwerking met Yune voor Soa Aids Nederland ‘Tortelduifjes’ op vier populaire jongerencommunities: Skoften.net, Girlscene.nl, Expreszo.nl en Puna.nl. In deze online spelshow  namen vier jongeren en vier senioren het tegen elkaar op om te ontdekken wie er anno 2012 het meeste weten over liefde, relaties en seks. Doel is dat jongeren actief aan de slag gaan met het onderwerp veilig vrijen, want uit onderzoek blijkt dat dit rechtstreeks leidt tot meer en consistenter condoomgebruik.
 
Het is voor het eerst dat een jaarlijkse 'Vrij Veilig'-campagne zich volledig online afspeelt. Elke vrijdag konden jongeren een nieuwe Tortelduifjes-aflevering verwachten binnen hun eigen community. In de eerste week werd het thema ‘exen’ behandeld, daarna volgden ‘daten’ en ‘seks’; hieronder te zien. Schoffies, modemeisjes, homo’s en afgevaardigden uit de urban scene spelen zelf de hoofdrol en representeren elk één specifiek platform. Kijkers kunnen zelf ook meespelen via de speciale Tortelduifjes-widget en achteraf hun antwoorden vergelijken met medespelers.


 
De Tortelduifjes-spelshow ('mede mogelijk gemaakt door Durex') is ontwikkeld om jongeren met elkaar in gesprek te brengen over het volhouden van condoomgebruik binnen een nieuwe relatie. Slechts 22% van de jongeren geeft namelijk aan het condoom binnen een nieuwe relatie minstens drie maanden vol te houden en zichzelf te laten testen, wat echter cruciaal is om 100% zeker te zijn dat je niets kunt oplopen.

Twee van de drie afleveringen zijn meer dan 10.000 keer bekeken. Da's mooi natuurlijk, maar lang niet zo mooi als de kijkcijfers van bijvoorbeeld BNN-programma 'Spuiten en Slikken', wat betekent dat heel veel jongeren niet (direct) zijn bereikt. Het is dus hopen dat de inhoud zoveel impact heeft dat de kijkers erover gaan praten. De vergelijking die ik hier maak, werd overigens ook in het commentaar op YouTube gemaakt. Dit was de reactie van de mensen achter de campagne: "De inhoud van deze quiz is voor de meeste mensen inderdaad niks nieuws, maar misschien voor mensen die Spuiten en Slikken wat heftig vinden wel. Een quiz is op zich niet zo vernieuwend, maar moet dat persé vind je?"

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021