Sport & Spel

Furby is terug, dankzij technologie (en app) nog interactiever en echter dan in de 90’s

Eind jaren ’90 was het een hype in speelgoedland, en sinds afgelopen week is Furby terug in Nederland, nog drukker dan voorheen. Het elektronische fantasiebeestje wordt geleverd met een speciale app (beschikbaar voor iOS en Android), gratis te downloaden. Hiermee kunnen gebruikers hun Furby onder andere eten geven, vertalen wat hij zegt en het woordenboek raadplegen. Deze app maakt spelen met het aaibare dier weliswaar interactiever, maar is niet per se nodig om met ‘m te spelen.

De combinatie retro en techniek is het helemaal in speelgoedland momenteel, en daar is dit een goed voorbeeld van. In 2005 kwam Furby ‘tot leven’ door gebruik van de zogenaamde animatronic-technologie, een vernieuwende ontwikkeling op aansprekende manier toegepast. Sindsdien heeft de techniek niet stilgestaan. Waar de oude Furby 30 verschillende stemmingen had, heeft de nieuwe editie dankzij zijn LED-ogen meer dan 100 expressies. Bovendien spreekt Furby naar mate hij meer aan zijn baasje gewend is meer dan 1.000 Nederlandse zinnen. Dankzij drie sensoren op zijn buik, hoofd en rug reageert hij op licht en geluid. Daarnaast is de nieuwe Furby zachter en beweeglijker dan zijn voorganger, aldus fabrikant Hasbro.

In commercials wordt de nadruk gelegd op het eigen karaktertje van het speelgoed. Alsof ouders aan kinderen met een eigen wil hun handen nog niet vol genoeg hebben.

“Furby is onweerstaanbaar door zijn hoge aaibaarheidsfactor, maar… heeft zijn eigen willetje. Beetje bij beetje toont hij je zijn karakter en hoe meer je met hem praat en speelt, hoe meer hij zich ontwikkelt. Furby spreekt Furbish, maar hoe meer jij met hem praat, hoe meer Nederlandse zinnetjes hij er doorheen gooit. Elke Furby heeft een eigen karakter, waardoor elke Furby uniek is.”

[Sinds Valentijnsdag 2013 zijn de Nederlands sprekende Furby’s in de speelgoedwinkels verkrijgbaar, in zes kleuren (blauw, geel, roze/oranje, paars, zwart en wit), voor € 89,99]

Updates:

  • (08/11) In de categorie 6 t/m 8 jaar is Furby bekroond tot Speelgoed van het Jaar 2013.
  • (11/12) De Gazet van Antwerpen meldt dat de klantendienst van Hasbro wordt overstelpt met ouders van kinderen die hun Furby niet meer de baas kunnen: “De Koene Krijger kan kinderen de stuipen op het lijf jagen.”
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020