Sport & Spel

IKEA lanceert LATTJO-speelgoedcollectie, inclusief smartphone-app (gebaseerd op groots onderzoek)

IKEA neemt spelen behoorlijk serieus. Niet voor niets lanceert het woonwarenhuis eind 2015 een nieuwe speelgoedcollectie die het kind in iedereen naar boven haalt. De collectie, met de naam LATTJObestaat uit diverse elementen en kent bovendien een primeur. Naast een mix van traditionele (houten) spelletjes, modern speelgoed en een kookboek boordevol spelletjesrecepten voor jong en oud bevat de speelgoedcollectie ook een smartphone-app. Deze applicatie is het eerste volledige digitale product dat IKEA aan haar assortiment toevoegt.

LATTJO is ontwikkeld op basis van inzichten uit ’s werelds grootste speelonderzoek*. Uit deze grootschalige, zeer interessante studie komt naar voren dat de meeste ouders en kinderen vinden dat plezier en spelen een belangrijke rol in het gezinsleven speelt. Bijna de helft van alle kinderen (47%) wil meer speeltijd met hun ouders. Tegelijkertijd vindt een vergelijkbaar aandeel van de ouders (49%) dat ze te weinig tijd voor hun kroost hebben — daar voelen ze zich flink schuldig over. (Goed nieuws: in Nederland liggen deze percentages op een flink lager niveau!).

De LATTJO-collectie is bedoeld om samen spelen tussen ouders en kinderen te stimuleren, ook wanneer zij niet bij elkaar zijn. Samen spelen is immers een goed middel om werkdruk, stress en vermoeidheid van je af te schudden. Het motto is dan ook: ‘Say yes to play!’. Overigens zegt 45% van de ondervraagde kinderen dat ze creatief willen zijn in hun spel, hun eigen activiteiten willen verzinnen. 

“Nu ons leven steeds stressvoller wordt, geloven wij dat spelen dé manier is om samen te ontspannen. Kinderen zijn vaak creatief: zij verzinnen hun eigen spel. De nieuwe LATTJO collectie bestaat daarom uit speelgoed en verkleedkleren waarmee je je fantasie de vrije loop kan laten. Dat is een enorm belangrijk element in de ontwikkeling van kinderen. De collectie bevat naast speelgoed ook een erg leuk receptenboek vol inspiratie voor spelletjes die ouders en kinderen samen kunnen doen. Via de app kan je als gezin daarnaast ook nog eens op afstand spelletjes met elkaar doen.” [Cindy Andersen, Business Area Manager Children’s IKEA]

De LATTJO-speelgoedproducten zijn bedoeld voor alle leeftijden en gemaakt van natuurlijke materialen. Het speelgoed is te onderscheiden in vier categorieën: actief spelen, muziek maken, spelletjesavonden en rollenspellen. Uit het speelonderzoek blijkt dat 53% van de ouders graag het kind in zichzelf wil ontdekken en een speelmaatje voor de kinderen wil zijn. Daarom zijn bijvoorbeeld de kostuums (denk aan een robot-, roofvogel-, vleermuis- en rattenpak)  in maten voor zowel kinderen als volwassenen verkrijgbaar, is Speel je mee? een inspirerend ‘receptenboek’ vol spelletjes die ouders en kinderen samen kunnen doen en zijn er voor dit doel ook diverse bordspellen. 

*De uitkomsten van het wereldwijde speelonderzoek, gevat in The Play Report 2015 (pdf), werden afgelopen week gepresenteerd bij #IKEAtemporary in Milaan. Het onderzoek is uitgevoerd door Family Kids and Youth (FK&Y). Zij bevroegen in opdracht van IKEA via vragenlijsten en interviews ruim 30.000(!) kinderen en ouders uit 12 landen (waaronder Nederland) naar speelgedrag, het ouderschap en het dagelijkse leven thuis. Het onderzoek is een vervolg op het IKEA Play Report uit 2009. Nooit eerder werd op een dergelijke schaal onderzoek gedaan naar speelgedrag, ouderschap en het leven thuis. 

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019