Sport & Spel

Rainbow Loom neemt krasse maatregelen tegen nepproducten na reeks van klachten

Het uit Amerika overgewaaide Rainbow Loom is ook in Nederland een onontkoombare rage geworden. De dozen met kleurrijke elastiekjes, waarmee kinderen zelf polsbandjes, ringen en andere sieraden of figuren kunnen maken, vliegen met duizenden de winkels uit. Keerzijde van dat succes is dat er inmiddels veel nepproducten op de markt zijn. Omdat het inmiddels klachten regent over kwalitatief mindere namaakdozen en nepelastiekjes, zet Rainbow Loom vanaf vandaag geheime krascodes op de verpakking waarmee kopers de echtheid kunnen verifiëren.

“We krijgen veel klachten over nepproducten van ouders. Die producten zijn kwalitatief minder, elastiekjes gaan sneller kapot, haaknaalden doen het niet en het loom-bord is niet verstelbaar, zodat je er geen andere patronen mee kunt maken. Kinderen gaan één keer in het zwembad met hun armbandje en het is kapot.” [Charlotte Moons van Rainbow-Loom.nl]

Met de krascodes op de nieuwste Rainbow Loom-dozen kunnen kopers online verifiëren of ze een echte doos hebben gekocht. Een ander middel in de concurrentie met nepproducten is de Nederlandse verpakking en handleiding, die de nepdozen niet hebben. Maar ook de veel lagere prijs is ongetwijfeld een indicatie…

loomcode

Rainbow Loom is uitgevonden door de Chinese immigrant Cheong Choon Ng uit het Amerikaanse Michigan. Hij zag zijn dochters met elastiekjes armbandjes maken op hun vingers en bedacht een betere manier: het loom-bord. Zijn gepatenteerde houten bord met pinnetjes en tandartsgereedschap werd steeds verder geperfectioneerd en werd een enorme rage in de Verenigde Staten. In 2014 werd Rainbow Loom daar uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar en intussen zijn er miljoenen stuks van verkocht. Inmiddels wordt Rainbow Loom in zestien landen verkocht.

Een paar maanden geleden sloeg de rage ook over naar Nederland, zoals wie om zich heen kijkt (of dit blog volgt ;-)) weet. Rainbow Loom heeft inmiddels duizenden dozen en tienduizenden elastiekjes verkocht en op YouTube regent het instructiefilmpjes voor creatieve kinderen. De rage heeft zelfs het koningshuis bereikt, zo bleek uit een foto op Koningsdag, waarop de drie prinsesjes met een rood, wit en blauw geknoopt loom-bandje om hun arm te zien waren.

“We krijgen heel veel positieve reacties van ouders die vertellen dat hun kind nu niet meer de hele dag zit te gamen, maar ook urenlang met iets creatiefs bezig is. We hebben het gevoel dat de rage zijn hoogtepunt nog niet bereikt heeft.” [Charlotte Moons]

Behalve complete dozen en gekleurde elastiekjes verkoopt Rainbow Loom haaknaalden en andere accessoires. Speciaal voor de zomervakantie is er kleinere versie van de loom-doos, de Rainbow Loom Monster Tail uitgebracht. In Nederland en België heeft het bedrijf ook de haaknaald vervangen door een betere metalen versie.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019