Fijn initiatief, interessante kost; journalist IJsbrand van Veelen vroeg zich af wat de toekomst zal brengen voor zijn 14-jarige dochter, en dus ging hij op onderzoek uit. Zijn internationale ontdekkingsreis is samengevat in een kleine 39 minuten, onder de noemer Digitalife. In deze door Paul Meijer geregisseerde documentaire — gepubliceerd door communicatiebureau Pool Worldwide — spreken filosofen, technologen, architecten en wetenschappers zich uit over de verdigitalisering van ons leven.
Krijgt over twintig jaar iedereen les van robots, maken kinderen 1.000 kopieën van zichzelf en kunnen we skiën op een energiecentrale? De meningen in deze documentaire zijn verdeeld. Emoties kun je niet digitaliseren, zegt de een. Een ander claimt dat de belangrijkste grondstof in het leven de verbinding tussen mensen is. Maar hoe houden we echte verbinding als alles gedigitaliseerd wordt?
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ccdX7rVXxHQ]Mooie reactie van IJsbrands dochter op 13:10: “Ik vind het echt prima zoals het nu is.” Dus.
Lees ook:
- De jeugd heeft de toekomst, maar bepaalt die niet;
- De trends voor de toekomst volgens talentvolle jongeren in 12 quotes: ‘The Future We Create’;
- Wereldwijd Nickelodeon-onderzoek: ook de hedendaagse jeugd is optimisch over de toekomst.
Update (27/8): Drie weken nadat bovenstaande video werd verspreid, komt de aap uit de mouw. Het is — natuurlijk, we hadden het kunnen weten? — niet zomaar een mooi project, maar een branded journalism-film, gemaakt in opdracht van KPN. Met de vraag hoe we echte verbinding houden wanneer alles gedigitaliseerd wordt, wil KPN zijn klanten én medewerkers laten nadenken over welke rollen een telecomaanbieder allemaal kan spelen in de nabije toekomst.