Uitgaan

Dadara organiseert nieuw festival Beyond: “Geen festival, maar een open-source community”

Een geslaagd festival verrast de bezoekers, maakt ze gelukkig en laat ze lachen, zo blijkt uit onderzoek van InSites. Aan dat gegeven moest ik denken toen ik het persbericht ontving waarin nóg een nieuw festival aangekondigd wordt, dat zó verrassend wil zijn dat het geen festival genoemd mag worden. Op 16 mei 2015 zal de eerste editie van Beyond plaatsvinden op het evenemententerrein Velsen Valley in Spaarnwoude. De manifestatie gaat verder dan een regulier festival; er is geen mainstage, geen blokkenschema, geen commerciële DJ’s, geen selfies en geen telefoons.

Op deze manier moeten de 5.000 bezoekers worden uitgedaagd hun eigen wereld voor één dag zelf vorm te geven. Beyond wordt georganiseerd door meerdere creatieve communities uit binnen- en buitenland die het tegenovergestelde neer willen zetten van wat Nederlandse festivalbezoekers gewend zijn. Ze hebben zichzelf ten doel gesteld zo veel mogelijk nieuwe verbindingen mogelijk te maken. Er is daarom niet gekozen voor één leidende muzikale stroming of doelgroep, maar juist de ontmoeting tussen een zo divers mogelijk palet van visies, smaken, stijlen, activiteiten en mensen. Bezoekers betreden bewust een wereld van verwarring waarin ze zelf hun nieuwe realiteit scheppen zoals ze maar willen, samen met elkaar en de omgeving. 

Dat klinkt wat vaag? Kunstenaar Dadara, Creatief Directeur en bedenker van het concept, licht toe: “Na 15 jaar grote interactieve projecten op het Burning Man Festival in de Nevada woestijn bouwen vonden we het tijd om ook in Nederland een platform te creëren voor diegenen die voorbij hun eigen horizon willen kijken. Het is te gek voor woorden dat een echt creatief initiatief hier niet bestaat. In Duitsland is er Fusion, in Portugal is er Boom, en in Amerika is er Burning Man. Nederland staat in de wereld bekend als grootste exporteur van Dance- en Festivalconcepten, maar ze draaien allemaal om consumeren. De Nederlandse festivalgangers hebben alles al wel een keer gezien en willen daarom ieder jaar, meer, groter en meer bekende namen. Wij willen ze juist uitdagen om zelf de volgende stap te zetten: door niet alleen het evenement te consumeren, maar er zelf onderdeel van te zijn. Beyond gaan dus. Tot nu toe moest je daarvoor naar het buitenland, en wij vinden het hoog tijd dat dit nu ook in Nederland gebeurt.”

Onderstaande trailer geeft nog niet al teveel houvast, en de eerste reacties zijn ook niet al te positief: “Beyond bullshit and slogans.”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=n9BoVWsVjcg]

Onder de initiërende creatieve communities bevinden zich onder meer de partijen Ruigoord, Robodock, Bauhaus, Circus Klauterwerck, Edit Festival, At Worlds End, Classical Music Rave, Frank Festival, Psy-Fi, BeatUnique en het Berlijnse Perception. Deze lijst groeit voortdurend en de groep staat blijvend open voor nieuwe initiatieven.

Beyond zal onder andere een Kabouterwereld bieden waar met knikkers betaald kan worden, een Feromonentempel voor stimulatie van het vijfde en andere zintuigen, een Losing Point om van je vaste vriendengroep af te komen en uit je comfort zone te komen, en een Rent-A-Friend service om juist nieuwe vrienden te maken. En in plaats van Wi-Fi is er Hu-Fi (Human Fidelity) om echt contact met elkaar te maken.

Verrassing en gelach verzekerd, lijkt me. Of zou dit wat teveel van het goede zijn? Er is maar één manier om daar achter te komen… ;-)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019