Uitgaan

TeamAlert lanceert nieuwe Bobcampagne gericht op jonge festivalgangers: ‘Bobtival’

Jongeren trekken weer massaal naar de festivals deze zomer, en veel bezoekers nemen de auto omdat deze vaak afgelegen plaatsvinden. Uit onderzoek van het Trimbos-instituut bleek eerder dat ruim een kwart van de ondervraagde uitgaanders na een uitgaansavond of festival onder invloed heeft gereden. En volgens het Openbaar Ministerie is er bij 15 tot 20% van alle verkeersongevallen drank in het spel. TeamAlert* lanceert daarom een nieuwe campagne gericht op de jonge festivalganger van 18 tot 24 jaar, genaamd Bobtival.

TeamAlert is bang dat jongeren risico lopen als ze met de auto naar een festival gaan en geen goede Bob-afspraken maken. Daarom roept TeamAlert de geheel nieuwe campagne ‘Bobtival’ in het leven (door middel van ‘crowdsourcing’ hebben Facebookfans van de organisatie op deze naam gestemd). De campagne richt zich op festivalbezoekers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar die festivals bezoeken waar vooral alcohol wordt geconsumeerd, zoals evenementen met rock-, pop- en Nederlandstalige muziek op het programma.

Voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gaan verdeeld over twee teams het festivalterrein over om jongeren aan te spreken over de gevaren van alcohol in het verkeer. De mobiele Bobtivalkar, die speciaal voor dit project is ontworpen, trekt de aandacht van de jongeren door de geplaatste slogan: “Hey Bob, wil jij een blowjob?”. Het team vraagt aan de bezoekers of er een Bob is geregeld. Als de aangewezen Bob vervolgens de belofte doet om niet te drinken, krijgen hij en zijn Bob-buddies een Bob-zweetbandje. Door het dragen van de zweetbandjes laten de vrienden zien dat ze gezamenlijk hebben nagedacht over een veilige terugreis. Aan het einde van de avond komt de Bob terug naar de Bobtivalkar voor een blaastest. Wanneer hij nuchter is gebleven, ontvangt hij een Bob-gadget als beloning.

“Op dit moment heeft TeamAlert twee keer Bobtival gedraaid en met groot succes. De Bobkar trekt de aandacht van de jongeren. Zij komen zelf op de kar af, waardoor het bereik onder de jongeren nog hoger is dan verwacht.”

*Stichting TeamAlert is de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren in Nederland. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021