Jaarlijks vinden in Nederland circa 100.000 verkeersongevallen plaats. De kosten op jaarbasis bedragen voor Nederland 12,5 miljard euro. Jongeren tussen 18 en 25 jaar maken 5 tot 7 keer meer kans* op een verkeersongeval met de auto ten opzichte van ervaren automobilisten van 30-59 jaar (ouderen boven de 75 jaar zijn de meest kwetsbare bestuurders; voor hen is de kans op overlijden per afgelegde kilometer ruim 8 keer zo hoog als gemiddeld). Interpolis wil jongeren en ouderen helpen hun rijveiligheid te vergroten, zodat zij zelfbewuster aan het verkeer deelnemen en minder ongevallen veroorzaken.
De verzekeraar start daarom een speciaal programma van zo’n anderhalf jaar, met als doel om de rijveiligheid van jongeren en ouderen te vergroten en daarmee het aantal verkeersongevallen en de schadelast te verminderen. Want, zo zeggen ze bij Interpolis: een verzekering voorkomt geen ongevallen, rijveiligheid wel. Met het programma wil Interpolis de verkeersveiligheid vergroten, het aantal verkeersongevallen fors terugdringen, en daarmee de schadelast met minimaal 25% verlagen.
Het programma bestaat uit 5 fases. Per fase kijkt Interpolis waar de grootste risico’s zich bevinden, en start de dialoog met deelnemers hoe deze te verkleinen of weg te nemen. Zo nodig worden de suggesties getoetst aan de hand van een experiment. Na iedere fase maakt Interpolis de balans op. En wordt de bestaande autoverzekering inclusief premie, opnieuw bekeken. Volgend jaar richt men zich op de ouderen, maar in 2015 zijn eerst de jongeren aan de beurt.
Afgelopen weekend startte het programma met een onderzoek gericht op jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar. Tijdens dit tweedaagse experiment, in kapitalen het Het Auto Experiment genoemd, toetste Interpolis onder 480 jongeren in Tilburg en Den Bosch welke vormen van training het best bijdragen aan de rijvaardigheid:
- een fysieke rijvaardigheidstraining (op de weg);
- een virtual reality rijvaardigheidstraining (met Oculus Rift-bril);
- een mobiele rijvaardigheidstraining (via iPad).
Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De eerste resultaten van het experiment worden in september bekendgemaakt. Zie onder andere NOS op 3 voor een impressie van de testen.
*Jongeren maken tot 5 keer meer kans op een verkeersongeval, doordat ze gevaarlijke situaties niet herkennen en niet weten hoe daarop te reageren, snel zijn afgeleid onder het rijden en hun snelheid onvoldoende aanpassen aan de situatie.