Ruim een miljoen jongeren gaan deze zomer aan de slag als vakantiekracht. Met gemiddeld 7,29 euro per uur verdienen jongeren minder dan voorgaande jaren, blijkt uit het Vakantiewerkonderzoek 2015 (pdf) van FNV Jong; de verdiensten dalen dit jaar naar het niveau van 2010. Opvallend is dat de meeste jongeren in de detailhandel werken, terwijl dit met gemiddeld €5,71 per uur de slechts verdienende sector is. Ook opmerkelijk is dat meisjes aangeven meer te gaan verdienen dan jongens. Slechts 30% van de jongeren zegt stellig ‘Nee’ als ze gevraagd wordt of ze onderbetaald worden.
Hoewel FNV Jong het in het persbericht over de meest recente editie van het jaarlijkse onderzoek* allemaal wat somberder voorstelt, geeft het merendeel van de jongeren aan tevreden te zijn over het salaris. Wel zou iets meer dan een kwart van de jongeren liever werk doen dat beter aansluit bij hun studie. Twee derde van de jongeren vindt dat jonge werknemers worden ondergewaardeerd door werkgevers. Een derde van de jongeren geeft aan rond te moeten komen van vakantiewerk, maar velen kunnen dat niet door het lage minimum jeugdloon. Uit het vakantiewerkonderzoek blijkt ook dat een groot deel van de jongeren te hoge verwachtingen heeft bij de hoogte van het minimum jeugdloon.
Dit zijn de belangrijkste andere resultaten uit de peiling:
- In vergelijking met vorig jaar gaan in 2015 meer jongeren vakantiewerk doen (41%) en minder jongeren extra werken bij hun huidige bijbaan (36%);
- Het grootste deel van de jongeren heeft zonder veel moeite vakantiewerk kunnen vinden (gemiddeld hebben jongeren 3 weken lang 4,5 uur per week gezocht naar vakantiewerk);
- De meeste jongeren gebruiken het internet of hun connecties om aan vakantiewerk te komen;
- Werkervaring, het CV en verveling voorkomen zijn nog steeds de belangrijkste redenen naast geld om vakantiewerk te doen;
- Jongeren schatten het minimum uurloon voor 18-jarigen, dat €3,96 bedraagt, gemiddeld €1,70 hoger in dan het werkelijk is;
- 72% van de vakantiewerkers zet het verdiende salaris op een spaarrekening.
“Al deze jongeren houden deze zomer de Nederlandse economie draaiende en daar zou meer waardering en een betere vergoeding tegenover moeten staan.” [Esther Crabbendam, voorzitter van FNV Jong]
Tijdens de zomerperiode organiseert FNV Jong elk jaar de ‘Vakantiewerkcampagne’. Hiermee trekt de jongerentak van de vakbond het land in om jongeren te bezoeken op hun vakantiewerkplekken van Nederland. Het thema dit jaar is: ‘Krijg wat je waard bent!’.
*Het onderzoek is in juni uitgevoerd op het panel van NovioData. De steekproef van n=420 is representatief voor de Nederlanders tussen 13 en 29 jaar op geslacht, leeftijd en opleiding.