Werk

Supermarkt en horeca bieden populairste bijbanen van Nederland; Albert Heijn favoriete werkgever

Jongeren werken naast hun studie het liefst als vakkenvuller of caissière. Ook oppassen/babysitten, een bijbaan in de bediening en voedselbereiding en een krantenwijk staan in de top 5. Een bijbaan als chauffeur, in de beveiliging of in de reisbranche zijn het minst populair. Verder gooit werken als callcentermedewerker naast de studie weinig hoge ogen. Dit blijkt uit de meest recente peiling naar de populairste bijbanen in Nederland van Intelligence Group, uitgezet onder 1.856 studenten en scholieren.

Wanneer en gevraagd wordt welke werkgevers favoriet zijn, geven zij de voorkeur aan Albert Heijn, gevolgd door Jumbo, PostNL, Rabobank en C1000.

Een bijbaan is voor jongeren vooral een financiële aangelegenheid; voor twee op de drie studenten en scholieren is werken naast de studie nodig voor het verkrijgen van extra inkomsten. Voor studenten is deze financiële noodzaak het grootst. Zij geven significant vaker dan scholieren aan te werken naast hun studie vanwege een gebrek aan inkomsten. Daarnaast vinden studenten het moeilijker dan scholieren om aan een bijbaan te komen.

Volgens Conny Roobol, arbeidsmarktanalist van Intelligence Group, is deze uitkomst begrijpelijk: "In tegenstelling tot de periode aan het begin van de crisis toen werkgevers moeilijk aan geschikte kandidaten voor een bijbaan konden komen, zien we nu dat werkgevers een groter potentieel tot hun beschikking hebben. Niet alleen jongeren, maar ook ouderen solliciteren op bijbanen. Bij studenten zien we deze verdringing sterker dan bij scholieren."

De financiële noodzaak voor een bijbaan trekt overigens een wissel op de voortgang van de studie van zowel studenten als scholieren; een op de drie geeft te kennen dat een bijbaan nadelig uitpakt voor het studietempo.

Voor 77% van de studenten en scholieren is een bijbaan een mooie aangelegenheid om werkervaring op te doen. Voor enkele bijbanen geldt dat deze direct in relatie staan tot de opleiding. Dit is het geval voor een bijbaan in de verzorging of als monteur. Een bijbaan in de verzorging is populair onder studenten en scholieren die een opleiding volgen in de verzorging/verpleegkunde, gezondheidszorg of binnen het sociale domein. Een bijbaan als monteur is in trek onder studenten en scholieren met een ICT- of technische studieachtergrond. Verder blijkt dat een bijbaan als vakkenvuller vooral populair is onder scholieren tussen de 15-20 jaar op het (v)mbo; een bijbaan als oppasser/babysitter juist onder jonge vrouwen.

[Afbeelding via werk.ah.nl]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021